Projekt har gett 33.000 nya gäster

Lappland "Visit Arctic Europe", som är ett samarbete mellan destinationsbolag i Norge, Sverige och Finland, uppges ha gett effekt.

Projektet Visit Arctic Europe hade en budget på totalt 6,4 miljoner euro, cirka 63,5 miljoner kronor. När projektet nu avslutas uppges att det genererat intäkter motsvarande cirka 38 miljoner euro, eller 375 miljoner kronor.

— Tillsammans med Nord-Norskt Reiseliv och Finnish Lapland Tourist Board, såg vi möjligheten att öka resandet till den arktiska delen av Europa. Vi vet att intresset för vårt område är stort och tror att vi har allt att vinna på samarbete över gränserna. Något som nu bevisats i de goda resultaten, i bland annat ökade gästnätter in till området, säger Erika Mattsson, vd på Swedish Lapland Visitors Board, i ett pressmeddelande.

Projektet har pågått under två år och har bland annat innefattat nätverkande, utveckling av höstsäsongen och gemensam marknadsföring. 

— Jag är fortsatt övertygad om att framtiden ligger i att skapa möjligheterna för våra gäster att ta del av fler än ett lands upplevelser i en och samma resa, säger Dan Björk, projektledare för Swedish Lapland Visitors Boards del i Visit Arctic Europe.

En fortsättning planeras nu, där fokus ska ligga på att utveckla turismen över hela året.