IoT för bergbultar vann pitchtävling

Luleå Jens Eliasson med nystartade företaget Thingwave som gör bergbultar smarta, vann en pitchtävling på Arctic Business Inkubator på torsdagen.

Thingwave har tagit fram en sensor som kan monteras på bultar, armeringsjärn och liknande i gruvor, tunnlar och konstruktioner där man vill upptäcka rörelser och sprickbildningar. Sensorn är kopplad till nätet och registrerar vad som händer så man snabbt kan upptäcka och förebygga problem. Ett exempel på IoT, Internet of Things.

- Vi gör bultar smarta. Vi har fått bra respons från industrin, och nu är vi redo att göra lite större installationer, säger vd Jens Eliasson.

De första installationerna har man nyligen gjort i Bolidens gruvor i Kristineberg och Kankberg. Sensorerna ska tas i drift under de närmaste veckorna.

Marknaden är stor. Bara när det bergbultar säljs det 100 miljoner varje år i världen. Varje bult kostar cirka 100 kronor, vilket summerar till en årlig omsättning på 10 miljarder kronor.

- Jag hoppas kunna ta några procent av den marknaden, säger Jens Eliasson.

Företaget arbetar med flera affärsmodeller, från försäljning av sensorn till drift och plattform för övervakning.

- Vi vill samarbeta med både gruvbolag och bultleverantörer, säger Jens Eliasson.

Det är inte första gången Jens Eliasson vinner en pitchtävling. Han har de senaste åren vunnit tre tävlingar, varav en i Silicon Valley i Kalifornien. Torsdagens pitchtävling arrangerades av inkubatorn Arctic Business Incubator i Luleå. Priset var på 15.000 kronor.

Thingwave startade i mars 2016 och är en avknoppning från Luleå tekniska universitet. Företaget har nu två delägare och två anställda. Delägarna är Jens Eliasson och Pablo Puñal Pereira. 

Man samarbetar om bultsensorn i PIMM-projektet tillsammans med Boliden, Ericsson och Luleå tekniska universitet.