Debatt

Ta besöksnäringen på allvar

Luleå Det är dags att ta besöksnäringen på allvar, skriver förre researrangören Kjell Eriksson i ett inlägg om förslaget att införa en ny flygskatt.

Under mina drygt 40 år i turistbranschen kan jag nu konstatera att det blir allt svårare för entreprenörer att bedriva turism i länet. Under 90-talet fram till början av 2000-talet fungerade tågresorna hit upp relativt bra. Vi kunde till och med ta bilen ombord på tåget.

Under några år gav Tågkompaniet och franska tågbolaget Connex oss arrangörer framåtanda och optimism med sina panorama/specialvagnar av glas. Många resenärer söderifrån reste hit upp för att uppleva det exotiska Nordkalotten, Att anlita flyget var inte så poppis då priset var för högt, konkurrensen mellan olika flygbolag saknades, dessutom var det inte aktuellt då en grupp på 50 personer skulle resa samtidigt.

I dag kan vi konstatera att tågresan knappast är ett alternativ hit upp till norr. Således är bara flygalternativet kvar.

Nu vill man belasta flygresan med en extra skatt viket inte kommer att gynna branschen. Regeringens flygskatt är fel väg att gå. Den är ineffektiv, drabbar jobben på landsbygden och bidrar inte till den gröna omställningen. De borde hellre i stället införa krav på förnybart bränsle i flygtanken.

Det är dags att ta besöksnäringen i Norrbotten på allvar.
Förra året spenderade utländska turister varor och tjänster till ett värde av 120 miljarder kronor i Sverige. Enligt
Swedish Lappland omsattes 2016 inte mindre än 6,5 miljarder. Privatpersonerna stod för 86 procent.

I framtiden tror jag att Norrbotten blir ett charteralternativ då världen hotas av oroligheter. Vi kan erbjuda en unik mångfald av kontraster av vacker skärgård, natur, kultur, historia, stillhet, och tystnad. Vi har ett län med världens främsta skafferi och med de allra bästa av råvaror. Flygskatten blir ett allvarligt hinder som kommer att höjas varje år, den måste stoppas innan det är för sent.

Allt fler arbetar i näringen inom resor, hotell, restauranger mm. Det handlar om en viktig framtidsnäring. För att inte nämna våra nyanlända som kan integreras i vårt samhälle framöver som vi kommer att bli beroende av men som politikerna inte har förstått.

Om vi jämför med vårt grannland Finland lägger vi betydligt mindre resurser på besöksnäringen.

Det är dags att politiker i länet kavlar upp ärmarna och ger entreprenörerna förutsättningar. Nu måste det bli verkstad och mindre prat om vi i Norrbotten skall vara med de stora drakarna som redan etablerat sig i våra grannländer.

Kjell Eriksson

fd Researrangör (LuleBuss-R-Line-Pajala Resebyrå)