Linda Nilsson Handelskammaren

Linda Nilsson, vd för Norrbottens Handelskammare. Foto: Per Pettersson

"Vårt uppdrag är lika viktigt som tydligt"

Luleå Linda Nilsson presentar sig som Norrbottens Handelskammares nya vd och berättar vad en handelskammare egentligen gör, i veckans krönika.

Den 1 september 2017 tillträdde jag min nya tjänst som vd för Norrbottens Handelskammare. Sedan dess har jag fått många grattis, men även många frågor. Vilket intressant arbete, men vad gör en handelskammare? Hur många arbetar på handelskammaren? Hur finansieras ni? Är ni statlig ägda? Jag tänkte ta tillfället i akt att försöka reda ut frågetecknen och berätta mer om vårt arbete och vem jag är.

Jag heter Linda Nilsson och kommer närmast från familjeföretaget Lundbergs Trä AB i Arvidsjaur. Med min bakgrund som egenföretagare och mitt arbete med logistik och internationell handel tror jag kommer vara till stor nytta för våra medlemmar. Tro mig, jag vet att själv är inte bäste dräng. Jag vet vad fel dokument till kunden i Marocko innebär och hur svårt det är att som enskild företagare ha tid och ork att driva frågor och få gehör för politiska beslut som missgynnar mig som företagare i Norrbotten. Det är bland annat där vi, på Norrbottens Handelskammare kommer in. Det är med stolthet jag tillsammans med mina fem kollegor, som med glädje och entusiasm, går till jobbet varje dag för att tillsammans göra skillnad för våra medlemsföretag.

Det känns som ett hedersuppdrag att få leda Norrbottens Handelskammare vidare, den näst äldsta handelskammaren i Sverige grundad 1904. Vi är en helt fristående, oberoende och opolitisk näringslivsorganisation som ägs av 270 norrbottniska medlemsföretag, från enmansbolag till stora koncerner med totalt cirka 38.000 medarbetare. Det finns totalt 12.000 handelskamrar representerade i 140 länder. I Europa representerar vi 14 miljoner företag och i världen 50 miljoner företag. På Norrbottens Handelskammares kontor är vi sex medarbetare och nej, vi är inte statligt ägda.

Fristående

Jag tycker det är jätteviktigt att Norrbottens Handelskammare är helt fristående och inte lyder under en central organisation, detta för att vi ska kunna vara Norrbottens näringslivs samlade röst mot politiker, myndigheter och offentlig sektor. Tillsammans med våra medlemmar kan vi göra skillnad och påverka politiska beslut som är viktiga för ökad tillväxt för våra medlemmar, lokalt, regionalt och globalt. Ett exempel är kilometerskatten, en skatt på avstånd. Helt vansinnig! Farledsavgifter, höjda hamnavgifter är några av de pålagor som regeringen lagt fram. Frågan vi på Norrbottens Handelskammare ställde till våra politiker var om de kunde presentera en samlad bild av alla pålagor. Det kunde ingen göra. Vi beslutade då att tillsammans med elva transportintensiva medlemsföretag göra en rapport som påvisar hur alla pålagor tillsammans påverkar våra medlemsföretag i Norrbotten negativt.  

Norrbottens Handelskammares uppdrag är lika viktigt som tydligt, vi ska driva ett aktivt och synligt påverkansarbete i våra medlemmars intresse för att Norrbotten ska utvecklas till Sveriges mest attraktiva tillväxtregion. Vi måste finnas i maktens korridorer för att föra Norrbottens talan – är inte vi där är det ingen annan som talar för oss och våra förutsättningar. Jag vill att företagen i Norrbotten utvecklas och görs mer konkurrenskraftiga på den internationella marknaden för att dels stärka företagen och regionen men även Sverige i stort.

Infrastruktur och internationell handel

Infrastruktur är alltså en av kärnfrågorna för Norrbottens Handelskammare och den är mycket viktig, till och med livsavgörande för våra företag i Norrbotten. Vi måste ha en stark infrastruktur för att kunna nå ut i världen med våra produkter och tjänster, men också för att regionen ska få fler besökare och att besöksnäringen även i framtiden kan växa ytterligare. Regeringen måste se infrastrukturen som en helhet, ett blodomlopp, som också är livsavgörande. Stryper man tillförseln i ena änden får det konsekvenser.

Den nationella planen släpptes 31 augusti och dess innehåll ska vi diskutera vidare med bland annat infrastrukturminister Tomas Eneroth. Detta kommer vi att göra på Logistikdag Norr som äger rum den 1 november på Kulturens hus i Luleå. Och du kan vara med! Har du inte anmält dig, gör det! Då får vi tillfälle att träffas och prata vidare hur vi tillsammans ska arbeta för att Norrbotten även i framtiden ska vara Sveriges mest attraktiva tillväxtregion!

Annons
Länia annons
Annons
Koneo -worklife -380x 512