Vattenfall etablerar elnätskundtjänst i Jokkmokk

Jokkmokk Ska ersätta de arbetstillfällen som flyttar när Vattenfall Accounting läggs ut på externa aktörer.

Under en presskonferens på torsdagen presenterade Vattenfall de åtgärder som ska ersätta de jobb som flyttar från Jokkmokk. Lösningen blir att lägga en gemensam elnätskundtjänst på orten.

– Arbetsuppgifterna i den nya servicefunktionen är kvalificerade och administrativa. Vi tror att de passar mycket bra för den redan kunniga grupp av medarbetare som vi har i Jokkmokk idag, säger Annika Viklund, ansvarig för Vattenfalls elnätsverksamhet, i ett pressmeddelande.

Beskedet välkomnades av Jokkmokks kommunalråd.

- Kommunen Jokkmokk har en stor betydelse för förnyelsebar el som är en viktig kärnverksamhet hos Vattenfall. Och att nu kunna addera till Vattenfall Eldistribution som är den andra delen av Vattenfalls kärnverksamhet känns väldigt tryggt och bra, säger Robert Bernhardsson (S). 

Den nya kundtjänsten väntas vara i full drift under 2019.