"Inrikesflyget kan vara fossilfritt 2030"
Flyget står i dag för cirka 4 procent av människans totala globala miljöpåverkan. Hälften av det beror på koldioxidutsläppen, och hälften på den så kallade höghöjdseffekten.
Enligt skribenterna kan flygets klimatpåverkan halveras om man får bort koldioxiden.
Man pekar på tre sätt att nå dit:
1) Bränslebyte. Det går redan nu att driva flygplanen med biobränsle. Problemet är att få fram tillräckligt mycket. Staten bör stimulera storskalig bioraffinaderikapacitet i Sverige.
2) Effektiviseringar. Effektivare motorer och bättre formgivna flygplan kan minska utsläppen med omkring 30 procent.
3) Ny teknik, till exempel hybridplan som kan flyga kortare sträckor på el. Det skulle kunna reducera utsläppen med 40 procent.
Undertecknarna av inlägget i Dagens Industri är:
Svante Axelsson, nationell samordnare, Fossilfritt Sverige
Rickard Gustafson, vd och koncernchef, SAS
Christian Clemens, vd, BRA
Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef, Swedavia
Mattias Dahl, vd, Transportföretagen
Peter Larsson, vd, Sveriges Regionala Flygplatser
Niklas Nordström, ordförande, Svenskt Flyg
Tomas Nilsson, vd, SEKAB
Maria Fiskerud, RISE, Research Institutes of Sweden