Swedish Lapland ökar turismen
Bland marknaderna där området Swedish Lapland ökade finns Storbritannien och Tyskland. Hela Sverige ökade med 2 procent under 2017, enligt statistik från SCB, medan Swedish Lapland ökade med 3 procent.
– Det har investerats stort i utvecklingen av Swedish Laplands besöksnäring de senaste åren, bland annat genom medel via strukturfonderna och Interreg. Vi ser nu hur efterfrågan från många utlandsmarknader kontinuerligt ökar och vår destination Swedish Lapland ökar också snabbare än riket i genomsnitt på de flesta marknader, till exempel Tyskland, Storbritannien, USA och Nederländerna, säger Erika Mattsson, vd på Swedish Lapland Visitors Board, i ett pressmeddelande.
Ökningen innebar totalt 91.000 fler gästnätter på hotell, camping, vandrarhem och i stugbyar, till 2.829.000 gästnästter.2
– Det snabbväxande och breda intresset för Swedish Lapland berättar att vi har något unikt att erbjuda den globala resenären, allt fler vill resa hit och uppleva vår arktiska vardag och livsstil. Att det etableras nya flyglinjer och att antalet internationella gästnätter ökar snabbare än i övriga riket är ett gott betyg för besöksnäringen i nordligaste Sverige, säger Erika Mattsson.
I definitionen av Swedish Lapland ingår Norrbottenskommunerna samt Skellefteå och Sorsele.