Jimmy Ingemansson (1)

Nyårslöftet, gör det roligt om du vill få det gjort!

Krönika Jimmy Ingemansson tipsar om hur man lyckas uppfylla ett av de vanligaste nyårslöftena: att träna mer.

Nyår är den tid på året då vi gärna sätter nya mål, och även glömmer bort tidigare misslyckade försök. Vi vill dra ett sträck över det gamla och är drivna att ta tag i saker på nytt. Motivationen är på topp helt enkelt. Man får ofta höra att starta är halva jobbet, eller hoppa och bygg vingar på väg ner. Jag tror inte så mycket på detta. Vi ska naturligtvis dra nytta av detta stadiet och kraften i att starta men lägga fokus på att sänka hinder och fullfölja. Det är här planering kommer in.

Träning är en av de vanligaste nyårslöftena, kanske gå ner i vikt, minska stress, komma i bättre form eller träna bort en gammal skada. Oavsett anledningen att du vill börja träna så gäller det att vara förberedd, häng med på mina tips nedan så kommer du att lyckas!

Det häftiga med träning och rörelse är att det ger så många härliga resultat. Jag uppmuntrar dig först och främst att tänka på helheten. Det som verkligen gör det värt att börja träna och sedan aldrig sluta. Om vi går tillbaka till målsättningarna igen, gå ner i vikt, minska stress, mer energi eller utföra ett motionslopp. Effektiv träning ger ju allt detta samtidigt. Du behöver inte ens träna särskilt ofta. Körde du ett pass i veckan i ett år har du varvat de flesta som försökte träna 5 pass i veckan i början av året.

På ett pass i veckan i ett år kan du ha fina resultat. Du kan ha tränat bort en skada, minskat rejält i vikt och bidragit till att minska stress. Dels har stressen minskat för att du inte haft för högt satta mål och misslyckats, dels har den minskat för att du rört på dig regelbundet under ett år.

Dina mål uppnås och din resa fullföljs när du hittar svaret på ditt varför. Börja skriva ner detta tillsammans med en plan, först i grova drag, det här vill jag börja med detta året och detta bör jag sluta med eller minska ner. Skriv sedan så detaljerat som möjligt kring varje mål tills det blir en tydlig väg. På detta vis kan vi förutse vissa hinder och utmaningar som kan pareras. Det handlar om att vara förberedd, för hinder finns det alltid gott om!

Det är allmänt känt att ett nyårslöfte är dömt att misslyckas, oavsett vad det gäller. Detta bygger oftast på att vi tänker att denna gången ska jag jobba hårdare, vara mer disciplinerad eller ännu striktare. Aldrig har vi provat det motsatta. Det som verkligen fungerar, denna gång ska vi vara snällare mot oss själva och göra det enkelt för oss. Istället för att öka driv och jobba hårdare kan vi lägga fokus på att jobba smartare och minska hinder i förebyggande syfte. Hinder kan bli till spännande utmaningar istället för krascher.

Frågar du varför folk ger upp eller slutat träna eller äta bättre så får du ofta ett svar som låter ungefär så här, när det inte blev perfekt och helt enligt plan så gav jag upp. Det finns många varianter av detta svar. Vi hade en perfekt plan som vi började följa men sen hände något och vi missade ett träningspass. Där rök den planen, nu är det ingen ide att träna resten av veckan heller. Det kan ha varit en sen arbetsdag, sjuka barn eller annat. Detta kan vi räkna med ska hända och lära oss förutse och hantera. Sen är vi på banan igen.

Ett av mina träningsmål i år är att cykla Vätternrundan igen, och slå min tidigare tid. Jag motiveras starkt av detta. Jag tänker på känslan efter Vätternrundan, när det är avklarat. Jag tänker att jag då kan titta tillbaka på mina förberedelser och vara nöjd med min insats. Jag har tränat regelbundet och lyckats förbereda mig ordentligt. Ingenting har stoppat mig. Det lever jag på de tidiga mornar av träning, i dåligt väder och motvind. När jag funderar på om jag ska träna eller ej, om jag ska välja en sovmorgon istället eller en fika istället för cykling. Känslan av att hålla sig till upplägget och målsättningarna jag bestämt mig för är såklart väldigt trevlig. Det krävs disciplin och rutin för att fullfölja, men framför allt gör det roligt om du vill få det gjort.

Har du haft ett längre träningsuppehåll så  rekommenderar jag att du halverar träningsmängden du har tänkt dig. Tänk ett pass i veckan regelbundet istället av en aktivitet du tycker om och som uppfyller din mål.

Träna ute även när det regnar och blåser. Känner du igen tröttheten och tveksamheten när du tittar ut och ser att vädret inte är optimalt. Kom då ihåg känslan efter träning. Tröttheten är som bortblåst och du är full av energi! Tränar vi enbart i solsken så blir det heller inte särskilt många träningspass utförda.

För er som håller i regelbunden träning, glöm ej att titta bakåt ibland för att se hur långt du kommit. Det är klart alltid viktigt att hålla målet i sikte men det gäller att uppskatta ditt hårda arbete, dina uppoffringar och disciplin. Klappa dig själv på axeln och säg bra jobbat, nu kör vi vidare mot målet! Glöm heller inte att fira dina segrar!

Jimmy Ingemansson

Personlig tränare, driver gymmet Personal Space i Luleå. Har arbetat med träning, kost och hälsa i 13 år.

 

Annons