E-handeln mellan företag går trögt

Luleå E-handeln mellan företag utvecklas långsamt enligt en ny undersökning.

HUI Research har på uppdrag av Collector Bank undersökt B2B-handeln online och konstaterar att det går trögt.

Bara vart femte partihandelsföretag erbjuder e-handel i dag, trots att sju av tio småbolag gör hälften av sina inköp online.

– I dag handlar vart femte företag från e-handelssiter som egentligen är riktade till konsumenter. Det innebär att företag som inte erbjuder de inköpskanaler deras kunder efterfrågar, riskerar att bli frånsprungna av konkurrenter eller av konsumentinriktade aktörer, säger Mikael Anstrin, ansvarig för affärsutveckling på Collector Bank. 

Sex av tio upplever att partihandlarnas sajter är krångliga. Det är ofta svårt att registrera sig och betala, uppger småföretagarna som svarat i enkäten. Det är främst förbrukningsvaror som företagarna handlar. Nästan hälften e-handlar även produktionsrelaterade varor, och bokar resor.

Dagens situation leder förmodligen till att vi kommer att få se många nya aktörer som är snabba på att starta upp e-handel för företag, enligt Mikael Anstrin.