Formsmedjan tar fram dataspel

Boden Kommunikationsbyrån Formsmedjan har tagit fram ett dataspel åt en konsumentorganisation.

För kommunikationsbyrån Formsmedjan i Boden är  dataspel ett verktyg för både kommunikation och affärsutveckling. Sitt första dataspel har de utvecklat för en konsumentorganisation i Spanien.

Att Formsmedjan tagit fram ett nytt dataspel har sin grund i rekryteringen av en ung webbutvecklare, Pablo Castilla.  Han gjorde  en demo av en spelidé och visade den för den spanska konsumentorganisationen Facua.

Konsumentorganisationen såg en möjlighet att nå unga människor som inte läser skriven information och inte känner till sina rättigheter. De frågade Pablo Castilla om han kunde utveckla ett spel, som kunde locka ungdomar att ta del av viktig information.  
 
Resultatet blev spelet Pesadilla, som nu finns för Android, Iphone, Ipad och pc.

- Grunden är egentligen att vi som byrå inte vill vara konventionella. Medarbetarna ska utveckla sig och tänka utanför boxen, säger Formsmedjans vd Palle Andersson.

För Formsmedjan är strategin att vara en attraktiv byrå, både gentemot kunderna och för att locka till sig arbetskraft med den rätta kompetensen.

- Vi måste hela tiden vara i konstant rörelse. Varje ny årskull har nya plattformar och nya sätt att kommunicera. Vi måste följa efter för att kunna prata med dem. Annars når vi dem inte, säger Palle Andersson.