Turistnäringen drabbas hårdast av flygskatt

Luleå Turistnäringen drabbas hårdast av den flygskatt som införs 1 april. Det visar en rapport från Luleå tekniska universitet.

I rapporten "Avståndsskatters effekt för Norrbotten" analyseras vilka effekter flygskatten och vägtrafikskatten (den så kallade kilometerskatten) får för Norrbotten.

Flygskatten kommer enligt rapporten att minska antalet resenärer på Luleå Airport med 46.000 eller 8 procent. Hårdast drabbas turistnäringen, som kommer att få ett inkomstbortfall på hotellövernattningar på 15-50 miljoner kronor per år, beroende på hur stor andel av resenärerna som väljer andra transportsätt för att nå destinationen.

Flygskatten slår hårdas mot glest bebyggda delar av landet, där det är sämre utbud på alternativa färdmedel.

Rapporten beskriver flygskatten som ett ineffektivt styrmedel för att minska flygets klimatpåverkan, därför att EU-systemet för utsläppsrätter bara flyttar utsläppen i ett nollsummespel. Undantaget är flygningar från Sverige till länder utanför EES.

Rapporten analyserar också effekterna av den föreslagna vägslitageavgiften, den så kallade kilometerskatten. Den skulle slå hårdast mot glesbygden, trots att den tunga trafiken skapar mest problem i tätbyggda områden.

Norrbotten skulle drabbas hårdare än övriga landet. Norrbotten har långa avstånd och en industri som kräver tunga transporter.

Ett tidigare förslag till kilometerskatt har skrotats, men någon form av vägslitageavgift utreds fortfarande och regeringen har för avsikt att lägga fram ett förslag före årets val.