USA lämplig marknad för norrbottniska företag

Luleå USA och Kanada är intressanta marknader för små och medelstora företag i Norrbotten. Det sa Business Swedens vd Ylva Berg när hon under onsdagen besökte Luleå.

- Det är intressanta marknader för mindre och medelstora företag i Norrbotten. Då menar jag företag med en omsättniing mellan 2 miljoner och 150 miljoner kronor, säger Ylva Berg.

Andra marknader, som Asien med Indien och Kina, har stor potential, men är svårare och mer riskfyllda för mindre företag att ta sig in på.

- Det är riskfyllt att verka i Kina. Det finns inga garantier för att man får ta ut vinsten, får insyn eller kan vara delägare i verksamheten.

För mindre företag gäller att anpassa satsningen efter vilken bransch man är i. Företag som säljer tjänster eller produkturer inom gruv- och mineralindustrin, till exempel, ska satsa på marknader där den branschen är stor, som Kanada, Brasilien, Australien och Chile.

Det viktiga inför en internationell satsning är att företaget har en unik produkt eller spetskompetens, tillräckligt med kapital för att vara uthålligt under en kostnadskrävande satsning, ha en plan för hur det ska gå till och rätt rådgivare under processen, externt eller i bolagsstyrelsen. Annars är risken att misslyckas stor, enligt Ylva Berg. 

Att skaffa riskvilligt kapital är inte den svåraste delen i utvecklingen av en företagsidé.

- Pengar är inget problem om du har en bra idé, säger Ylva Berg.

Business Sweden ägs av staten och näringslivet och ska främja framför allt svenska små och medelstora företags exportmöjligheter, och utländska investeringar i Sverige. Business Sweden bildades 2013 när Exportrådet och Invest Sweden slogs ihop.

Business Sweden har 517 medarbetare, varav 400 utomlands, verksamma i 40 länder.