Trafikverket ska utreda tunnel under Luleälven

Luleå Trafikverket ska utreda en sänktunnel för Norrbotniabanan under Luleälven som ett alternativ till en bro.

Förslaget om att bygga en bro för Norrbotniabanan över Luleälven har väckt diskussion och farhågor för att en bro skulle skära av Luleå från havet och omöjliggöra för större fartyg att gå in till kajerna runt Gråsjälfjärden.

Vid ett möte i Almedalen i somras där Luleå kommunledning och representanter för Trafikverket och Sjöfartsverket deltog kom frågan upp. Och nu ska Trafikverket utreda alternativet med en sänktunnel istället för bro.

- Vi har utrett en sänktunnel tidigare. Vi kommer att se över det alternativet igen, för att se om ny teknik och nya metoder ändrat förutsättningarna, säger Helena Eriksson, direktör för Trafikverket region nord, till Affärer i norr.

Det var Sjöfartsverkets direktör för infrastruktur, Joel Smith, som tog upp idén vid mötet i Almedalen.

- Det är alldeles utmärkt att Trafikverket ska utreda det. Det bästa alternativet för sjöfarten är en sänktunnel, säger Joel Smith.

Kommunalrådet Niklas Nordström har fått kritik för att han stödjer förslaget med en östlig dragning av Norrbotniabanan så att den förbinder Luleås flygplats med Luleås hamn och järnvägsstationen. Vilket betyder en bro över Luleälven, från Luleå hamn till Hamnholmen. Han välkomnar idén med en tunnel istället för bro.

- Med en sänktunnel skapar vi bästa lösningen där järnvägen knyts ihop med flyget och undviker att skapa hinder för sjöfarten. Båda är viktiga perspektiv för Luleå och regionen, säger Niklas Nordström.

En sänktunnel innebär att prefabricerade delar av en tunnel sänks ner och kopplas ihop. Metoden har används när Citybanan i Stockholms nyligen byggts under Söderström.