Max tog emot pris vid klimatmötet i Madrid

Luleå Max Burgers fick ta emot utmärkelsen Global Climate Action Award under FN:s klimatkonferens i Madrid.

Max, var det enda europeiska företaget i kategorin Climate Neutral Now, och tilldelades priset för sitt långa klimatarbete och för satsningen med klimatpositiva produkter. FN:s klimatkonvention framhåller Max satsning "klimatpositiv" som en skalbar, innovativ och reproducerbar lösning för andra företag att ta efter.

– Det viktigaste vi kan göra är att leda vägen och inspirera andra företag att göra mer för att skapa en förändring i klimatfrågan. Det är precis det som händer nu – en klimatpositiv rörelse har startat. Redan från starten 1968 har miljöfrågan varit viktig och pappa Curt Bergfors är fortsatt mycket engagerad och drivande av Max klimatarbete, sade Christoffer Bergfors när han tog emot diplomet för Max räkning.

– Vi har pratat om klimatneutral i fem-sex år och när vi började var det inte många som hade börjat prata om det. Men faktum är att mänskligheten ligger långt efter de ansträngningar som krävs för att nå 1,5-gradersmålet. Och om vi ska komma dit behöver vi klimatpositivt tänkande, klimatpositiva produkter och tjänster och jag anser att Max verkligen leder vägen. Vi måste bli klimatpositiva nu, sade Niclas Svenningsen, chef för Global Climate Action inom FN:s klimatkonvention, efter prisceremonin.

För att nå målet att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader behöver fler företag gå bortom klimatneutral till att bli klimatpositiva. Ett och ett halvt år efter att MAX lanserade att hela deras meny är klimatpositiv, har totalt åtta företag valt att följa kriterierna för klimatpositiva produkter, tjänster och verksamheter. Arbetet med en gemensam definition av klimatpositiv drivs i ett samarbete mellan WWF, Ikea, H&M och Max med målet att etablera en global standard.

De nio företag som följer FN:s kriterier för klimatpositiva produkter är Max, Mevo, GodEl, Department Festival, Icebug, Brid, Kivra, Zeromission, U&We.