Luleå Grafiska satsar på ny digitalpress

Luleå Luleå Grafiska satsar på en ny digitalpress, den enda i sitt slag norr om Västerås.

- Vi måste möta marknaden och ge extra mervärde till marknaden. Den kommer att öka våra volymer i Norrbotten, säger Niclas Fredriksson, vd för Luleå Grafiska.

Med den nya pressen kan man göra jobb som kunderna tidigare bara kunde beställa i södra Sverige.  Det är en 6-färgspress som utöver traditionellt 4-färgstryck också kan trycka guld, silver och klarlack. Pressen ger möjligheter till metallicfärger, glittereffekter, hologrameffekter och struktur på papperet. 

Man kan också direkt i pressen göra efterbehandlingar som att trimma, falsa och biga (vika ihop) och behöver inte göra det i en annan maskin efteråt, vilket ökar produktiviteten särskilt vid små upplagor och korta serier.

- Den ersätter flera maskiner i den grafiska industrin och blir extremt effektiv. Det finns en stor marknad för värdehöjande effekter på trycksaker. Alla företag verkar under brus och hård konkurrens, det gäller att sticka ut för att synas, säger Niclas Fredriksson.

Den nya digitalpressen är en arkpress,  och en satsning på cirka 5 miljoner kronor över fem år. Luleå Grafiska har ett funktionsavtal med Dokumentpartner i Luleå som levererat pressen och som sköter underhållet.

- Xerox Iridesse är i dagsläget helt unik i sin klass och har inte funnits så länge på marknaden säger Thomas Ifrig, tekniskt ansvarig hos leverantören Dokumentpartner.

Luleå Grafiska har lyckats överleva i en tuff bransch där flera tryckerier fått ge upp under senare år. Företaget omsätter cirka 22 miljoner kronor och har 14 anställda.