Arjeplog med i nationell middagskampanj

Arjeplog Swedish Lapland och Arjeplog är med i Visit Swedens PR-kampanj "The Edible Country", där utländska turister bjuds in till en gör-det-själv-middag i naturen.

Kampanjen vill skapa internationell uppmärksamhet för Sverige som främsta land för DIY-gourmetmåltider ute i naturen.

På sju natursköna platser runt om i Sverige har Visit Sweden och svenska turistregioner placerat ut bokningsbara bord, där besökare själva kan laga en gourmetmåltid av råvaror de samlar i den svenska naturen.

Rustika träbord har specialritats, snickrats och placerats ut på vackra platser i Swedish Lapland (Arjeplog), Skåne, Jämtland, Västsverige, Värmland, Stockholms skärgård och Småland.

Borden är bokningsbara via Bookatable mellan maj och september. Svenska stjärnkockar har komponerat recept med ingredienser som röding, enbär och trattkantareller. 

Kampanjen vänder sig främst till Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA.

På sajten visitsweden.com/ediblecountry finns alla recept och instruktioner som behövs för att laga sin gourmetmåltid, tillsammans med information om hur man följer allemansrätten och vistas i den svenska naturen.

Här finns de bokningsbara borden i Sverige:

Swedish Lapland: på Skeppsholmen i Arjeplog 
Jämtland/Härjedalen: Bydalen, vid Dalsjön i Bydalsfjällen
Småland: nära Asa norr om Växjö 
Stockholms skärgård: på Utö i södra skärgården
Skåne: Ormanäs nära Höör
Värmland: i naturreservatet Kittelfältet, mellan Molkom och Filipstad 
Västsverige: på Ramsvikslandet nära Smögen

Fotnot: DIY står för Do It Yourself, dvs gör-det-själv.