Biobränsle kan bli framtiden för flyget

Piteå Biobaserat flygbränsle kan testas kommersiellt redan år 2021. En studie vid LTU, handlar om att producera och testa flygbränsle baserat på svenska skogsrester. Det är en av punkterna under konferensen Biobase i Piteå nästa vecka.

– Vi vill visa att det här funkar i praktiken och inte bara på pappret, säger Fredrik Granberg, projektledare och forskare inom energiteknik vid LTU.

Förra året beslutade regeringen att utreda användningen av förnybart flygbränsle. Tidigare i vår presenterades rapporten från den statliga utredningen, där ett av förslagen är en reduktionsplikt med 30 procent biodrivmedel i flygplanen år 2030. Det ska ske med en stegvis årlig ökning från 1 procent år 2021.

Förhoppningen med LTU-projektet är att möjliggöra en storskalig produktion av biobränsle för flyget. 

– Konceptet ger den kortaste och mest hållbara startsträckan för att kunna producera stora volymer bioflygbränsle för kommersiellt flyg i Sverige, säger Fredrik Granberg.

Deltagarna på den internationella skogskonferensen Biobase får ta del av ett studiebesök på forskningsanläggningen LTU Green Fuels som ligger vid Smurfit Kappa i Piteå. Till konferensen kommer också Maria Wetterstrand, som utredde frågan i fjol, för att prata om framtidens drivmedel för flyget. 

Biobase pågår 10-12 juni, arrangör är Piteå Science Park.