Biobränsle kan bli framtiden för flyget
– Vi vill visa att det här funkar i praktiken och inte bara på pappret, säger Fredrik Granberg, projektledare och forskare inom energiteknik vid LTU.
Förra året beslutade regeringen att utreda användningen av förnybart flygbränsle. Tidigare i vår presenterades rapporten från den statliga utredningen, där ett av förslagen är en reduktionsplikt med 30 procent biodrivmedel i flygplanen år 2030. Det ska ske med en stegvis årlig ökning från 1 procent år 2021.
Förhoppningen med LTU-projektet är att möjliggöra en storskalig produktion av biobränsle för flyget.
– Konceptet ger den kortaste och mest hållbara startsträckan för att kunna producera stora volymer bioflygbränsle för kommersiellt flyg i Sverige, säger Fredrik Granberg.
Deltagarna på den internationella skogskonferensen Biobase får ta del av ett studiebesök på forskningsanläggningen LTU Green Fuels som ligger vid Smurfit Kappa i Piteå. Till konferensen kommer också Maria Wetterstrand, som utredde frågan i fjol, för att prata om framtidens drivmedel för flyget.
Biobase pågår 10-12 juni, arrangör är Piteå Science Park.