Konkurrensverket stoppar ostaffär

Luleå Konkurrensverket säger nej till en affär som skulle medfört att Norrmejerier, Arla och Falköpings mejeri skulle få ensamrätt till varumärkena Präst, Herrgård och Grevé.

– Det är viktigt att slå vakt om konkurrensen i livsmedelskedjan. Om konkurrensen försämras är det alltid ytterst konsumenterna som drabbas. Det kan leda till högre priser och ett minskat utbud, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.

Den tänkta affären var upplagd så att Norrmejerier, Arla Foods och Falköpings mejeri skulle kontrollera Svensk Mjölk AB och därmed kontrollera de tre populära varumärkena Präst, Herrgård och Grevé. De skulle då kunna neka andra företag att få licens för att tillverka de populära ostarna.

Problemet är att den enda konkurrenten, Skånemejerier, sedan sex år ägs av franska mejeriföretaget Lactalis. Genom att kontrollera varumärkena skulle de tre mejeriföretagen kunna säkra att ostarna tillverkas med rätt kvalitet och av råvaror från svenska bönder.

Därför beklagar Anders Fredriksson, vd för Norrmejerier och talesperson för Svenska bönders klassiska ostar AB, beslutet som han menar drabbar de svenska mjölkgårdarna.

- Vi beklagar beslutet och ser fram emot att få detta prövat i en domstol. Dessa varumärken är under attack av den franska mejerijätten Lactalis som äger Skånemejerier AB och som har drivit process för att få varumärkena ogiltigförklarade. Konkurrensverkets beslut är skadligt för dessa varumärkens överlevnad och kommer att sätta ännu mer finansiell press på ekonomin på de svenska mjölkgårdarna, säger Anders Fredrikson.