Jonas Roininen Pixadome

Jonas Roininen, Pixadome. Foto: Lennart Håkansson

Pixadome förbereder lansering av spel

Luleå Luleåföretaget Pixadome planerar att lansera sitt första spel, Hayfever, i september.

Företaget håller nu på att göra färdigt sitt första spel som handlar om allergier och hur man kan nyttja dem som superkrafter. 

- Det blir vår första produkt som vi säljer. Vi hoppas på det bästa. Vi har fått positiv respons så här långt, säger Jonas Roininen, som tillsammans med Conny Nordlund grundat företaget.

Det är de två, plus konsulter för musik och ljud som arbetar i företaget, som ingår i acceleratorn på Arctic Business Incubator i Luleå.

Under våren presenterar man spelet på Nordic Game Conference i Malmö och Nordsken i Skellefteå. Spelet kommer att läggas upp på den ledande spelplattformen Steam. Dessutom hoppas man på att få släppa det på Nintendos spelkonsol Nintendo Switch.

En avgörande fråga för den fortsatta utvecklingen är finansieringen. Hittills har företaget fått ett innovationsbidrag från Almi och priser från pitchtävlingar man vunnit, plus att grundarna satsat eget oavlönat arbete. 

- Vi hoppas på extern finansiering för att kunna fortsätta utvecklingsarbetet. Annars får vi jobba som konsulter åt andra, säger Jonas Roininen.

Annons