E-handlare och butiker positivare till framtiden

Sverige Mars månads handelsbarometer pekar på ljusare framtidsutsikter. E-handeln ökar mest.

Enligt branschorganisationen Svensk handel, som genomför handelsbarometern, är det starka förväntningar på den framtida försäljningen som drar upp den totala framtidstron bland e-handlarna. E-handeln ökar med 1,6 enheter på handelsbarometern från februari, till 108,9. Förväntningarna på framtida lönsamhet minskar dock.

– Tillväxten inom handeln sker på nätet och framtidstron bland landets e-handlare är stark. Den nöt som många e-handlare behöver knäcka är hur lönsamheten ska öka. Konkurrensen inom e-handeln sker på en global marknad där kampen om kunden är stentuff, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Inom fysiska butiker ökar framtidsindikatorn från låga nivåer. Ökningen är 0,8 enheter, till 94,1. Enligt Svensk handel är det dock en bit kvar till "neutral", som motsvarar siffran 100.

– Handlarna har lämnat två av årets svagaste försäljningsmånader bakom sig och blickar fram emot vårförsäljningen. Även handlarna längtar efter skönt vårväder eftersom det sätter fart på försäljningen i många butiker, säger Karin Johansson.