Swerims projekt ska öka effektiviteten i fordonsindustrin

Luleå En forskargrupp vid Swerim, före detta Mefos, arbetar med ett projekt vars mål är att förbättra effektiviteten med 50 procent när komponenter till fordonsindustrin tillverkas.

Det är forskargruppen i projektet Rokost (Robust och kostnadseffektiv hårdsvarvning av transmissionskomponenter) som ska göra tillverkningen av sätthärdade komponenter mer effektiv.

Projektet arbetar med transmissionskomponenter för lastbilar. Det är de delar som överför kraften mellan motor och drivhjul, till exempel cylindrisk kugg, konisk kugg, axlar och planetväxlar. Det är delar som utsätts för hög belastning, och där höga krav ställs på utmattningshållfasthet. Därför görs en sätthärdning, vilket innebär att komponenterna får en hårdare yta med hög slitstyrka.

– Enkelt uttryckt tror vi att mer specifika guidelines när det handlar om sätthärdningen, i sin tur kan leda till att det går att svarva med dubbla hastigheten, säger Ulrika Brohede, projektledare vid metallforskningsinstitutet Swerim.

Volvo lastvagnar och Scania CV medverkar tillsammans med Sandvik Coromant, Swepart Transmission, Ovako och Bodycote i projektet som inleddes i april 2018. Det är ett treårigt projekt och ska vara avslutat i mars 2021. Forskningsutförare är metallforskningsinstitutet Swerim, Rise och KTH.