Utländsk e-handel minskar

Luleå Svenska webbutiker stärks när svenskarnas handel i utländska webbutiker minskar.

Det visar statistik som Dibs Payment Services presenterar.

– Konkurrenstrycket från utlandet för den svenska e-handeln minskar för första gången på flera år och det är glädjande för svenska webbutiker som står under ett hårt tryck från utlandet, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs.

Dibs undersökning visar på ett trendbrott: för första gången på flera år noteras en minskning av de svenska konsumenternas handel i utländska webbutiker. 38 procent av svenskarna handlar nu i utländska webbutiker, en minskning med två procentenheter jämfört med ifjol.

Jämfört med 2018 uppger tio procentenheter fler svenskar att de inte handlar från utländska webbutiker eftersom det totala priset är för högt. En ökande andel uppger även osäkerhet kring totalbelopp, leveransvillkor och leveranstid som anledningar.

- Dippen, som sannolikt är kortvarig, är ett bra tillfälle för svenska webbutiker att själva satsa på försäljning mot utlandet för att öka konkurrenskraften. De kommande åren kan vi räkna med en ökad närvaro i Sverige av internationella aktörer som till exempel Amazon, säger Patrik Müller.

De svenska konsumenterna handlar i år för hela 310 miljarder kronor och det har gynnat många svenska e-handelsaktörer – men även utländska webbutiker. E-handeln är särskilt konkurrensutsatt eftersom det är lätt att jämföra priser och att handla från hela världen.

Dibs, som erbjuder betalningar på nätet, och som snart integreras helt i Nets, mäter e-handelsmarknaden i Sverige varje år genom att intervjua svenskar.