Hemlängtan blir digital

Luleå Luleåregionens rekryteringsmässa Hemlängtan som arrangeras i Stockholm varje år, blir i år ett digitalt event.

Sedan 2016 har de fem kommunerna Boden, Kalix, Luleå, Piteå och Älvsbyn lockat arbetssökande och familjer i Stockholmsområdet till rekryteringsmässan Hemlängtan.

I år, på grund av coronapandemin, har man ändrat upplägget. Det blir ett digitalt event, öppet för hela Sverige och gratis deltagande för företagen.

- Istället för att ställa in eventet i april väljer vi att ställa om. Vi vill fortsätta bidra till möten mellan människor, även om det nu får ske på nya sätt, säger Johanna Grimståhl, vd för Meramedia och projektledare för Luleåregionen. 

Under sista veckan i maj kan arbetssökande boka möten över videolänk med företag i Luleåregionen som är intresserade av att rekrytera nytt. Arbetsgivarna väljer de tider som passar dem bäst och träffar sedan de som är nyfikna på verksamheten över videolänk. De som vill delta kan göra det var de än befinner sig, bara de har internetuppkoppling och tillgång till webbkamera.

Syftet med arrangemanget är detsamma som tidigare, att locka nya invånare till regionen.