Max grönaste varumärket för tionde gången

Luleå Konsumentundersökningen Sveriges grönaste varumärke har utsett Max Burgers till vinnare i snabbmatsbranschen för tionde året i rad.

- Det senaste året har vi plastbantat och lanserat nya goda gröna burgare och med världens första klimatpositiva meny fick vi pris av FN. Nu gläds vi åt att allt fler företag börjar sälja klimatpositiva produkter precis som oss. Det största vi kan göra är att inspirera fler att göra mer, säger Kaj Török, informations- och hållbarhetschef på Max.

Det är konsultföretaget Differ som genomför undersökningen. Max vinner i snabbmatsbranschen och kommer på 28:e plats totalt. Närmaste placering för ett snabbmatsföretag är på 63:e plats.

I Differs undersökning framkommer att 44 procent av konsumenterna ofta eller alltid gör gröna val, vilket är det högsta resultatet någonsin. Konsumenterna upplever också att det är lätt att göra gröna val och allt fler aktivt  väljer bort varumärken som inte anses vara gröna.