Headbanger Lures erövrar USA via en box

Luleå Luleåföretaget Headbanger Lures, grundat av Dan Lestander, är på väg mot ett genombrott i USA, där man nyligen startat ett dotterbolag.

Efter flera års satsning på den amerikanska marknaden och flera priser för sitt gäddfiskedrag står nu Headbanger Lures inför ett genombrott på den viktiga marknaden.

- Det ser spännande ut. Vi har en unik produkt och tar oss in på den amerikanska marknaden, säger Dan Lestander som driver Headbanger Lures tillsammans med Martin Engelmark.

Headbanger Lures  har nu kommit med i en box med fiskedrag som en av de stora sportfiskeaktörerna i USA låter sina kunder abonnera på. Vilket innebär att Headbanger Lures fått en order på en stor mängd fiskedrag. Framför allt innebär Mystery Tackel Box en bra marknadsföring. Genom samarbetet kommer företagets beten i händerna på tiotusentals fiskare.

- Vi har kommit in på den amerikanska marknaden via grossister, men nu sker den största delen av försäljningen direkt till konsument via egen hemsida. Det är en häftig utmaning, det är världens största fiskemarknad, säger Dan Lestander.

Även den marknaden har påverkats av coronakrisen, vissa stater har förbjudit sortfiske, men nu ökar försäljningen av fiskekort igen. Coronakrisen har också medfört förseningar i produktionen som Headbanger Lures lagt ut i Kina.

Redan i dag har Headbanger Lures 90 procent av försäljningen utomlands. USA är största marknaden , därefter kommer Frankrike. Kanada, Tyskland och Japan är också intressanta marknader för Headbanger Lures.

Företaget håller nu på att utveckla nya produkter, beten för andra fiskar än gädda. Alla beten bygger på företagets unika sked som gör att draget rör sig oregelbundet genom vattnet.

Företaget omsätter cirka 5 miljoner kronor och nu är tre personer verksamma i rörelsen. Istället för att ha anställda har man samarbeten med konsulter och tredjepart när det behövs.