Meramedia bjuder på kunskap till företag som tar notan

Luleå Kommunikationsbyrån Meramedia erbjuder företag gratis konsultråd om företaget bjuder på restaurang.

Syftet är att under den ökande coronakrisen både stötta företag som är intresserade av Meramedias kunskap och de restauranger där mötena hålls.

– För oss är ett levande näringsliv själva ryggraden för vår egen affär så det är självklart att vi måste agera för att göra det vi kan i dessa tider. Våra hjärtan klappar lite extra för restaurangbranschen då vi ofta möter våra kunder där, och de bidrar i stor grad till platsens attraktivitet, säger Johanna Grimståhl, vd för Meramedia.

Kampanjen, som kallas "Pay it forward", går ut på att företag får välja mellan möte över frukost, lunch eller middag där Meramedias konsulter ger råd utifrån de utmaningar som anges i bokningsformuläret. Företaget får i gengäld stå för restaurangnotan som faktureras av Meramedia.

– Vi tror stenhårt på möjligheten att tänka nytt och välja andra vägar i kristider, och det är precis den typen av kompetens som vi kan hjälpa företag med. Det blir en perfekt win-win när vi får möjlighet att fortsätta träffa företag och de får hjälp att bli mer motståndskraftiga, samtidigt som vi gynnar den lokala restaurangnäringen, säger Johanna Grimståhl.

I restaurangbranschen välkomnar man initiativet.

– Just nu kraftsamlar branschen och vi gör det vi kan för att skapa bra möjligheter för överlevnad där många har små marginaler till att börja med. Vi tycker såklart att det här är ett jättebra initiativ och det är ett fint sätt att visa hur betydelsefull vår näring är för Luleå, säger Fredrik Sidevärn, Bistro Norrland.