Osäkerhet inför julhandeln

Luleå Coronapandemin gör att osäkerheten kring hur det blir med årets julhandel aldrig har varit så stor som i år.

Det framgår av årets julprognos från HUI Research. Julprognosen består av tre scenarior, där huvudscenariot innebär en knapp tillväxt.

- Julhandeln 2020 handlar, förutom om restriktioner, om tre saker – konsumtionsförflyttningar, kapacitetsprövningar och kreativa lösningar. Stämmer allt har vi ett nytt julhandelsrekord i sikte. Om inte går vi mot ett möjligt försäljningstapp, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

Coronapandemin fortsätter att ge detaljhandeln en extra injektion på grund av att mindre pengar spenderas på utlandsresor, restaurangbesök och kulturevenemang, enligt HUI Research.

Samtidigt konstaterar man att 2020 års julhandel fått kraftigt förändrade förutsättningar jämfört med tidigare år. I stora delar av Sverige avråder Folkhälsomyndigheten just nu från butiksbesök för annat än att handla mat eller apoteksvaror. Smittläget och restriktionerna framöver är mycket svårbedömda. Hur årets julhandel faller ut kommer att bero på smittläge och restriktioner, och på hur väl handlarna lyckas anpassa sig till den nya situationen.

- Vi kommer att se en helt ny typ av julhandel på många sätt. Handlarna konkurrerar inte längre bara med produkter och priser, utan även med säkra butiksbesök och smidiga leveranslösningar. Vi kommer alldeles säkert fortsätta se nya innovationer och lösningar som underlättar handeln även i jul, säger Jonas Arnberg.

HUI:s tre scenarior är:

Scenario 1 bygger på antagandet att handeln kan hålla öppet och att kunder upplever att det är säkert att vistas i butiker.

Scenario 2 är julprognosens huvudscenario, och utgår från att konsumenter till viss del avstår från konsumtion på grund av smittspridning och restriktioner, antingen kopplat till butiker, eller till följd av att vi träffar färre personer, exempelvis under jul och nyår.

Scenario 3 antar mycket tuffa restriktioner och hög smittspridning, med många stängda butiker, låga maxtak på besökare i butiker och/eller nådda kapacitetstak inom e-handeln som följd.