Besöksnäringen

Foto: Ted Logart

Besöksnäringen rustar för tiden efter pandemin

Luleå Besöksnäringen i norra Sverige som har drabbats hårt av pandemin, börjar nu förbereda sig på en framtid.

Som Affärer i norr skrev nyligen så har norra Sverige drabbats hårdast av uteblivna gäster under coronapandemin.

– Regioner nära storstäderna är tätbefolkade och har därför klarat sommaren bättre än vi. Svenskarna har följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer och stannat nära hemmet, men effekterna förstärks också av att vi i Swedish Lapland har en större andel internationella besökare än andra, säger Andreas Lind, vd för Swedish Lapland Visitors Board.

Pandemin innebar tvärstopp för en positiv utveckling som pågått i tio år. Så sent som i februari ökade gästnätterna i Swedish Lapland (Norrbotten och norra Västerbotten) med 11 procent, jämfört med samma tid i fjol.

Men man märker nu tecken på att intresset i utlandet för destinationen ökar igen. Efter ett halvårs tystnad har Swedish Lapland Visitors Board nu fått flera förfrågningar från utländska media, vilket brukar förebåda en positiv utveckling.

– Swedish Lapland Visitors Board och de lokala destinationerna och kommunerna formerar sig nu för att möta det nya läge som tar form och stötta företag i regionen att göra detsamma i den tilltagande konkurrensen, säger Maria Sirviö, omvärldsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board. 

Annons