Swedish Lapland drar ned

Luleå Turistorganisationen Swedish Lapland Visitors Board tvingas minska personalen sedan man inte fått tillräcklig finansiering.

Organisationens ansökning om utvecklingsprojekt har inte fått önskad finansiering. Det medför att tre tjänster försvinner.

En stor del av organisationens verksamhet bygger på projektfinansiering. Blir projekten färre måste man anpassa  personalstyrkan efter det.

- Pandemin ställer nya krav på oss som arbetar med att främja företagens livskraft och förutsättningar att bedriva verksamhet. Det gör nu att vi ställer om för att prioritera de insatser som företagen nu pekat på genom både enkäter och samtal. Neddragningen tvingar oss att prioritera hårdare vad gäller engagemang i de mer långsiktiga utvecklingsinsatserna. Vårt fokus nu är att stötta näringen i insatser som leder till direkta intäkter, säger Annika Fredriksson, tillförordnad vd.

Swedish Lapland Visitors Board driver nu projekten Business Capacity Development in Swedish Lapland, Reboost, Regional besöksnäringsstrategi 2030 och Visit Arctic Europe II.