Skärmavbild 2019 06 11 Kl. 16.11.04

Order på 30 miljoner leder till nyanställningar och rekordår för Box Modul.

Nu i juli 2019 har det gått två år sedan Peter Norlunds bolag Nordlund Invest AB förvärvade Box Modul, ett företag som då hade en negativ ekonomisk utveckling.

Genom hårt jobb från de anställda och nytt reklamkoncept har utvecklingen vänts, och en order på 30 miljoner kronor gör nu att företaget går mot ett rekordår och är i behov av att öka personalstyrkan.

Sedan Box Modul förvärvades av Peter Nordlund i juli 2017 har ett stort arbete genomförts tillsammans med personalen för att utveckla företaget mot allt fler marknader och länder. Förutom att förädla alla delar i Box Moduls processer, togs det även fram ett nytt reklamkoncept tillsammans med reklambyrån In The Cold.

Nu ser Box Modul att arbetet börjar ge resultat. Under året har 10 nya kunder tillkommit och nyligen tecknades den största ordern i Box Moduls historia på 30 miljoner kronor, vilket motsvarar en tidigare årsomsättning. Den stora ordern tillsammans med ökad efterfrågan hos nya och gamla kunder kommer att ge Box Modul en årsomsättning på dryga 50 miljoner kronor - företagets högsta sedan bolaget grundades för 30 år sedan.

- Många skakade på huvudet när jag förvärvade Box Modul och trodde inte att det skulle gå att vända företaget, men jag och personalen har trott på Box Modul från dag ett. En stororder och ökad efterfrågan hos nya och gamla kunder visar att vi är på rätt väg, säger Peter Nordlund, VD på Box Modul De nya framgångarna medför att Box Modul initialt kommer att öka sin personalstyrka med 5 personer fördelat på konstruktions & design, inköp, sälj och produktion. Dessutom jobbar bolaget tätt ihop med lokala bolag som kommer att bemanna Box Modul med ett antal personer, så totalt beräknas det bli ett 10-tal arbetstillfällen.

- Vi har ett mål om att nå en omsättning på 100 miljoner kronor och fortsätta vara en bra arbetsgivare i Piteå. Mina kollegor gör ett jobb i världsklass, och kan vi växa med samma nivå av kompetens kan vi gå hur långt som helst, säger Peter Nordlund, VD Box Modul.

Mer om Box Modul: Box Modul konstruerar, utvecklar, tillverkar och säljer anpassade moduler av egentillverkade sandwichpaneler till företag inom områden som IT & Telekom, försvar, sjukvård, energi och biltest. Exempel på kunder är Infranord, Dynasafe, Metrohm, Eitech, Schneider, Smurfit Kappa, SAAB, Volvo, Porsche, Bosch Kort om Norlund Invest, ägare Peter Nordlund. Nordlund Invest förvärvar hela eller delar av företag och verkar för att dessa bolag finns kvar lokalt och blir välmående och vinstdrivande. Idag består ägandet av Arctic Group 100%, Box Modul 100% samt mindre innehav i Curatina och Blikk. Koncernen omsätter ca 140 Mkr med ett 60-anställda.

• Box Modul
  • För ytterligare information om Box Modul, vänligen kontakta: Peter Nordlund: 070-525 0402 Peter.nordlund@boxmodul.se