Första nya isbrytaren kan vara klar 2028

Luleå Upphandlingen av Sjöfartsverkets två nya isbrytare måste göras om och den första isbrytaren kan vara på plats tidigast 2027-28.

Det sa Sjöfartsverket tillförordnade generaldirektör Joel Smith vid onsdagens konferens i Luleå om framtidens sjöfart. När upphandlingstiden var slut i januari hade Sjöfartsverket inte fått in något giltigt eller acceptabelt anbud. Därför gör man en ny upphandling. 

Medan upphandlingen drar ut på tiden blir nya isbrytare allt dyrare. Nu har priserna gått upp 30-40 procent på stål och komponenter.

- Upphandlingen kan vara klar i höst. Men det förutsätter att vi får in giltiga anbud och att ingen överprövning begärs av den som förlorar anbudsgivningen, säger Joel Smith.

I bästa fall kan en ny isbrytare levereras 2027. Sjöfartsverket behöver tre nya stora isbrytare för att ersätta den gamla isbrytarflottan. Man har sedan länge i den nationella transportplanen fått löfte om två nya isbrytare. När isbrytare nummer två kan vara på plats är oklart. Tidigare i vintras köpte Sjöfartsverket en mindre, begagnad isbrytare, Idun.

Sjöfartsverkets tillförordnade generaldirektör var en av talarna vid konferensen Framtidens sjöfart. Andra talare var konteramiral Jens Nykvist, som talade om Östersjöns ökade betydelse när Sverige nu gått med i Nato, och representanter för Svensk Sjöfart, Parachute Consulting, LKAB, Luleå kommunföretag, Uniper, DNV, IVL, Rise, Shorelink, ABB, H2 Green Steel och finska Soumen Hyötytuuli Oy.

Konferensen Framtiden sjöfart arrangerades av Norrbottens Handelskammare. Konferensen som hölls på Clarion Hotel Sense och var utsåld med väntelista.