Petra Pihl Co-TOUR

Petra Pihl, projektledare Co-TOUR som granskat den ryska turismen.

Turistföretagen i Norrbotten missar de ryska turisterna

Haparanda I Finland spenderar de ryska turisterna miljontals euro varje år. Det är en möjlighet som turistföretagen i Norrbotten missar genom sin passivitet, enligt EU-projektet Co-TOUR som kartlagt den ryska turismen.

EU-projektet Co-TOUR har kartlagt den ryska turismen i norra Sverige och Finland med intervjuer och studiebesök av ryska turister och representanter för den ryska turistbranschen. Man konstaterar att det mesta av möjligheterna går svenskarna förbi.

De svenska företagen håller för låg kvalitet och är dåliga på att anpassa sig efter den ryska marknaden. De är långsamma i hanteringen av beställningar. Anläggningar och hotell har ofta inredning från 80-talet. Ryska turister ställer högre krav.

- Svenska företag är oerhört svåra att få kontakt med för ryska turoperatörer och turister. Att få svar på en förfrågan eller bokning kan ta flera dar, och inte heller ovanligt veckor. Ibland uteblir svar på förfrågningar helt. Resorna hinner då säljas till andra världsdelar där svarsservicen ofta är omedelbar, säger Petra Pihl, projektledare för Co-TOUR.

- Sverige håller sämre standard på specifik service till ryska turister vad gäller anpassat språk och anpassade tjänster, och har dessutom dyrare priser än i Finland. Skillnaderna gäller främst på logimöjligheter, säger Petra Pihl.

 En förutsättning för att få bokningar är att ryssarna vet om att man finns. Här är webben en nyckel. Det måste finnas information på ryska, då engelskkunskaperna är dåliga.

- Finns du inte på nätet, finns du för absolut merparten ryssar inte alls, säger Petra Pihl. Och det som finns på nätet, blir den enda sanningen. 

Hon nämner ett varuhus i Uleåborg som exempel. Varuhuset har information på webben på ryska om att man är det största varuhuset i finska Lappland. Det är inte sant, men tack vare marknadsföringen har man många ryska besökare.

De konkreta råden till turistföretag i Norrbotten är enkla, och billiga:

1) Var kontaktbara. Svara direkt när någon kontaktar, inom en timme i telefon eller via mejl. Efter en timme går bokningen någon annanstans.

2) Var på webben med information på ryska, om inte annat så använd Googles gratis översättningstjänst Google translate. 

Ryska turister är bland de turistgrupper som ökar mest i världen just nu. En rysk turist spenderar också mer än genomsnittsturisten, 1114 kronor per person mot 800 kronor per person, enligt Tillväxtverket.

Högsäsongen för den ryska turismen är runt jul och när den nu är över konstaterar turisttidningen Global Blue att taxfreeförsäljningen i bland annat Haparanda/Torneå ökade med 46 procent. 99 procent av kunderna var ryssar.

Annons