Nominerad till Näringslivets pris

Med smak för det ekologiska

Luleå Deras ekologiska nätverk sträcker sig över hela Norrbotten och de tänker på miljön i alla steg de tar. Idag har Nordansmak både webbshop, butik, ekofrukt på jobbet och tillhandahåller sociala arbetsträningsplatser. - Vi vill inte bara tjäna pengar utan också vara vänliga med miljön, säger Per Holmqvist, verksamhetsansvarig.

Den ekonomiska föreningen Gemenskapsföretaget Nordansmak bildades 2007 och tanken var från början att bedriva en webbshop och förse Norrbotten med ekologiska varor genom bussgods.

- Vi tänkte först bara hyra ett utrymme för att packa varorna, men såg en ledig lokal som hade passat perfekt som butik. Det var tidigare en hälsokostbutik här så övergången kändes naturlig. Vi har i princip samma sortiment, men mer lokala varor.

Nordansmak är snart registrerade som aktiebolag och deras mål är att bli bäst i Sverige på närproducerade och ekologiska varor. I höstas började de med soppkök och catering. Deras ekofrukt på jobbet växer och de får hela tiden nya förfrågningar.

- Vår catering har ökat och i april slog vi försäljningsrekord. Vi blev lite oroliga när våren kom och försäljningen av soppor minskade, men det har jämnat ut sig.

Per Holmqvist brinner för att hjälpa människor tillbaka till arbetslivet och i samarbete med Arbetsförmedlingen tillhandahåller de sysselsättningsplatser.

- Just nu har vi fem stycken som arbetstränar hos oss och för mig är det förvånande att de har kommit så långt från arbetsmarknaden. De kommer i tid, arbetar hårt, tar egna initiativ och ansvar.
 
Förutom att de får in en fot i arbetslivet ska de få hjälp med att lära sig att göra en affärsplan och hur man startar eget företag.

- Vi ska även hjälpa dem med utbildning i bokföring. Målet är att de ska kunna försörja sig själva, men fortfarande vara under Nordansmaks paraply.

Per Holmqvist berättar att de har gått på magkänslan i allt de gör fast de inte har några som helst erfarenheter från företagsvärlden.

- Tre dagar innan vi skulle öppna butiken och restaurangen insåg vi att vi hade glömt köpa porslin. Det löste vi genom att sälja grönsaker på torget och för pengarna köpte vi tallrikar på återvinningen och Röda korset.

När Nordansmak fick reda på att de var nominerade till årets energi- och hållbarhetspris visste Per Holmqvist först inte vad det innebar.

- Jag hade aldrig hört talas om Näringslivets pris tidigare. Vår drivkraft är inte tillväxt utan att producera bra ekologisk mat. Även fast vi inte vinner är det roligt med uppmärksamheten. Vi känner oss som en katt bland hermelinerna.

Anna Holmberg


Motivering:

Med den blygsamma ambitionen att förändra världen börjar Nordansmak i Luleå. Hållbarhet är med i allt de gör. Från caféets soppluncher till veckomatkassar som levereras med elbil och ett ekologiskt utbud i både butik och på webb.

Ägare: Gemenskapsföretaget Nordansmak

Verksamhetsansvarig: Per Holmqvist

Bildades: 2007 som ekonomisk förening.

Anställda: Tre

Omsättning: runt 1,8 miljoner