Debatt

"Norrbotniabanan är en nationell angelägenhet"

Luleå Norrbotniabanan är inte till för vår skull. Den är bra för Sveriges ekonomi och nödvändig för Sveriges och EU:s tillväxt. Det skriver representanter för Norrbottens Handelskammare och Norrbottens Logistikråd i en debattartikel. Läs hela här.

Nu är det dags att vi ändrar på vår retorik när det gäller Norrbotniabanan. Vi ska inte längre prata för de redan frälsta. Att predika om behovet av och nyttan med en Norrbotinabana här i regionen är bara slöseri med tid och kan få det att verka som om det är en regional angelägenhet som kan ignoreras av beslutsfattare. 

Nej, nu måste vi se till att lyfta fram den här infrastrukturförutsättningen för vad den egentligen är; en angelägenhet för hela Sveriges och EU:s framtida utveckling.

Norrbotniabanan är inte i första hand till för oss som bor och verkar i norra Sverige, ska man hårdra det så är den inte heller till för de enskilda företagen som bedriver sin verksamhet här.

Nej, Norrbotinabanan krävs för att Sverige AB ska klara sin egen verksamhet, för att vi ska kunna fortsätta bedriva en internationell handel som gynnar landet Sverige. Välståndet i Sverige kommer till stor del från exportindustrin och för att nå våra kunder behövs en väl fungerande infrastruktur. Vi ska heller inte glömma bort importen som är viktig för vårt land. För Sverige producerar inte särskilt mycket apelsiner, socker, kaffe, te eller andra produkter som många boende i Sverige gärna vill ha på sitt frukostbord varje morgon. För att inte tala om importen av elektronikvaror, medicinsk utrustning, kemikalier och drivmedel som krävs för att vårt vardagliga liv ska fungera enligt den standard som vi idag tar för givet.

Enligt Rambölls rapport: Kapacitetsåtgärd – Norrbotniabanan som togs fram i mars 2014 så kostar en icke realiserad Norrbotinabana Sverige AB:

  • De ekonomiska förlusterna att inte Norrbotniabanan är realiserad uppgår till 1,74 mdr per år
  • Kapacitetsbristen på Stambanan genom övre Norra Sverige kostar 0,57 mdr per år

Låt oss lyfta blicken från den egna myllan och speja ut över horisonten och försöka se vad framtiden har att erbjuda. Den 29 oktober 2014  så skedde det största paradigmskiftet någonsin när det gäller handel och globalt inflytande.

USA förlorade sin roll som världens största ekonomi. Enligt Världsbankens beräkningar så passerade Kina USA inom köpskraftsjusterad BNP. Att Kinas ekonomi har vuxit i exceptionell takt har väl ingen missat, de senaste 30 åren så har den årliga tillväxten legat på 10%. Således fortsätter det att ske ett skifte inom de globala maktförhållandena från väst till öst.

Vad detta i praktiken kommer att innebära för det lilla landet i norr är svårt att sia om, och man bör alltid minnas att inget är skrivet i sten utan vi kan påverka vår egen framtid.

Men något som definitivt inte kommer att ändras utan snarare stärkas ännu mer är vårt beroende av goda internationella kontakter och goda handelsförbindelser, vilket är helt och hållet avhängt att vi inte bara kan produceras produkter av hög kvalitet som efterfrågas runt om i världen utan också att Sverige kan leverera dessa produkter på ett kostnadseffektivt och leveranssäkert sätt.

Som det ser ut idag så har vi i stort sett nått maxkapaciteten på våra järnvägsleveranser i de flesta stora godsstråken. Dessutom dras järnvägen med en underhållsskuld och vägnätet är också eftersatt på många håll. Det finns helt enkelt inte möjlighet att sälja mer oavsett hur mycket vi ökar produktionen. När produkterna inte når mottagaren i tid så är leverantören inte längre intressant. Den enkla ekvationen förstår ju vem som helst att du fortsätter ju inte gå till en affär som alltid har tomt på hyllorna, då vänder du dig till en annan handlare istället som kan garantera att det faktiskt finns något att köpa.

Norrbottens Handelskammare och undertecknande medlemmar i Norrbottens Logistikråd tycker det är dags att vi börjar prata om vad Norrbotniabanan egentligen betyder för Sveriges och EU:s tillväxt. Samt vad det kostar landet Sverige varje år vi inte har en Norrbotniabana på plats.

Inger E Pedersen, Norrbottens Handelskammare

Johan Granberg, Ordf Norrbottens Logistikråd

 

Peter Löfgren, BillerudKorsnäs

Jan Johansson, Ferruform

Niklas Johansson, Gestamp Hardtech

Andreas Lantto, Northland Resources

Lorentz Holmgren, SCA Packaging Munksund

Hans Hjelte, Setra Group

Sture Öberg, Smurfit Group

Margareta Rönnqvist, SSAB

Maria Hortlund, Stenvalls Trä

Benjamin Blomquist, Älvsbyhus