Krönika: Tony Järlström
Krönika: Tony Järlström

Vad kan vi göra med 1000 miljarder?

Kiruna Vi i Norrbotten har mycket gemensamt med våra grannar i Norge, skriver Tony Järlström, vd för näringslivsbolaget Progressum i Kiruna.

Att det är näringslivet i norr som är loket i konungariket Sverige, har väl snart inte undgått någon av oss drygt 9,5 miljoner svenskar. Ja, det ska väl vara på Södermalm då, där man kanske inte riktigt fattar varifrån stålarna kommer till Nya Slussen och Förbifart Stockholm.

Vi är många som tycker, pratar och skriver om nödvändigheten av en utvecklad infrastruktur i norra Sverige. Dubbelspår på Malmbanan, Norrbottniabanan, E 10, djuphamn i Luleå – vår önskelista är lång, men än så länge skramlar det bara lite grann, längst ner i tomtesäcken av den statliga pott på 522 miljarder som avsatts fram till 2025.

Ekvationen är ändå rätt enkel. Vill vår nya finansminister Magdalena Andersson även i fortsättningen ta del av LKAB:s miljardutdelningar, är ett dubbelspår på Malmbanan den infrastrukturinvestering i Sverige, med den absolut kortaste payoff-tiden. Samtidigt som den öppnar gränslösa affärsmöjligheter till många fler sköna miljarder.

Det blev än mer tydligt när affärskonferensen East West Arena hölls i Narvik förra veckan. I norra Sverige planeras investeringar på mer än 200 miljarder i nya gruvor, vindkraft, Facebook-hallar och de stora samhällsomvandlingarna i Malmfälten. Det skapar både spännande affärsmöjligheter och tusentals nya jobb.

Norrmännen, våra kära nabor i väst, skulle förstås vara ännu värre. Dom drämde till med 1.000 miljarder norska kronor i lönsamma investeringar i olje- och gassektorn, nya hamnar, fiskindustrin, bostäder och besöks-, gruv- och mineralnäringarna de närmaste 15 åren. Den snabbaste tillväxten sker i Narvik och norrut.

Ett dubbelspår på Malmbanan låg högt uppe även på grannarnas önskelista, för att skapa ännu bättre utväxling av alla deras miljarder, till exempel genom flytande gas, LNG, till LKAB:s pelletsverk och de nya, hållbara städerna i Kiruna och Gällivare. LKAB testar redan LNG från Narvik i Malmberget.

Näringslivsbolagen Progressum i Kiruna, Expandum i Gällivare och Futurum i Narvik arrangerade East West Arena för tredje året. 170 företagare och organisationer från Nordnorge, norra Sverige och Finland gjorde affärer och lyssnade på högaktuella föredrag om de stora investeringarna, nya isfria transportrutter från Shanghai till Narvik och planerade satsningar i Barentsregionen. Alla presentationer finns att hämta på eastwestarena.com

Samtidigt diskuterades mer vardagliga gränshinder, som krångliga öppettider vid tullstationen i Björnefjell, där Kiruna kommun och Ofotenrådet skrev på en gemensam petition till respektive regering. Sparbanken Nord och Sparbanken 1 deltog med sina bankledningar och inleder nu ett direkt samarbete för att underlätta företagens investeringar och gemensamma affärer över gränsen.

Och om vi trodde att vi har svårt att nå fram till beslutsfattarna i Stockholm, så har näringslivet och fylkena i Nordnorge lika svårt att övertyga sina i Oslo. Även där investeras det tungt i infrastruktur, vägar och järnvägar runt den norska huvudstaden. Miljarder som skulle göra mer nytta i norr och norrmännen ännu rikare. 

Slutsats/Konklusjon: Vi måste därför synas, samverka gränslöst och jobba ännu hårdare och oftare tillsammans, både på lokala, regionala och nationella arenor, i Sverige och Norge.

Då hittar vi nog, så småningom, nya kompisar både på Södermalm och Aker Brygge, som inser varifrån stålarna kommer och tillväxt skapas. 

Tony Järlström, vd för Kirunas näringslivsbolag Progressum.

(Stolt över att få bidra till tillväxten i norr och att vara 1/16-del norrman.)

2014-11-07