Genombrott för Skellefteås DMC Vida Nord

Skellefteå I våras bildades Skellefteås första DMC (Destination Management Company), Vida Nord, för att locka företag och events till staden. Nu har man landat ett första stort incentivearrangemang. I mars kommer en brittisk företagsgrupp.

Den brittiska företagsgruppen består av en säljkår inom ett globalt företag. Skellefteå vann affären i hård konkurrens med ett flertal andra internationellt etablerade mötesdestinationer och arrangemanget kommer att omsätta mycket pengar inom boende, transport, handel, mat och aktiviteter.

– Det är jätteroligt, säger Stina Renström på Vida Nord. Det rör sig om en internationell kund i toppsegmentet som vi, tillsammans med Destination Skellefteå, har lockat till Skellefteå. 

Att det blev Skellefteå berodde dels på en lyckad införsäljning men också på att destinationens produktutbud matchade kundens behov. 

– Skellefteå visade på en bra mix av korta avstånd på plats och goda kommunikationer samtidigt som destinationen kändes ny och fräsch, säger Lynne Embling på den brittiska byrån som företräder kunden hemma i Storbritannien.