videokonferens

USA:s ambassadör deltar i en vidokonferens mellan Luleå, Stockholm och Austin. Foto: Lennart Håkansson

Matz Engman

Matz Engman, vd för Luleå Näringsliv

Niklas Nordström

Kommunalrådet i Vetenskapens hus, som kan ses som ett uttryck för det nya samarbetsklimatet i Luleå. Foto: Lennart Håkansson

Den nya bilden av Norrbotten sprids över världen

Luleå Från krisstämpel till framgångssaga. Från konflikter till samarbeten. Så har bilden av Luleåregionen och Norrbotten förändrats på ett decennium.

I dag deltar delegationer från Luleå och Malmfälten på Business Arena i Stockholm för att locka byggföretag upp till Norrbotten för att delta i de stora investeringar i byggande som är nödvändiga.

Häromveckan satt USA:s ambassadör i en videokonferens om samarbetet mellan Luleå och Austin, Texas.

"Det var med glädje jag hjälpte till med lanseringen av samarbetet mellan två innovativa och dynamiska städer, Austin, Texas och Luleå, Sverige. Jag har besökt båda städerna, som trots att de inte kunde vara mer geografiskt olika, delar samma spännande, livfulla utveckling", skrev ambassadör Mark F. Brzezinski i sin blogg efter konferensen.

Nyligen skrev Håkan Gergils i sin Innovationsblogg:

"Det som händer i Luleå både imponerar och överraskar. När vi i huvudstaden talar om regionalpolitik sker det ofta med undertonen att det är synd om landsbygden. Luleå visar motsatsen. Det mest spektakulära är nog Facebooks stora datahallar, men mycket annat i utvecklingen gör intryck. Här finns basnäringar, kreativa näringar och ett tekniskt universitet. Både Invånarna och företagarna i Luleå är, enligt mätningar, mycket nöjda med sin region. Till detta kan läggas att Luleå vann årets solliga."

Etableringen av Facebook satte Luleå på världskartan för att använda en sliten klyscha som för en gång skull har täckning.

– Det går inte att säga annat än att Facebooks etablering och investering här blev en viktig vändpunkt för oss, säger Matz Engman, vd för Luleå Näringsliv

– Men det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att attityden hos våra medborgare har förändrats, säger Matz Engman.

Kommunalrådet Niklas Nordström säger samma sak: 

- Att få ett globalt känt varumärke sätter en ort på kartan. Men det handlar också om människorna. Vi har lärt oss att samarbete och dialog ger framgång. 
- 90-talet var ett förlorat årtionde. Vi skällde på varandra i i tidningarna. Det var konflikter inom politiken, mellan näringslivet och politiken, mellan universitetet och näringslivet. Medan vi var väldigt inåtvända, drog Umeå och Uleåborg ifrån. Men nu är vi på banan, säger Niklas Nordström.
- Det nära samarbetet mellan näringslivet, politiken och universitetet betyder oerhört mycket. När alla vittnar om framåtanda och alla pratar samma språk ger det effekt, säger Niklas Nordström.
Man kan hitta rötterna till dagens framgångsrika läge på 70- och 80-talen: Högskolans etablering och statens ägartillskott som räddade LKAB ur den djupa krisen för basindustrin.
De senaste årens samarbeten har bland annat blommat ut i öppnandet av det populära Vetenskapens hus i Luleå, ett samarbete mellan LKAB och universitetet. 
Annons
Länia annons
Annons
Koneo -worklife -380x 512