Den nya bilden av Norrbotten sprids över världen
I dag deltar delegationer från Luleå och Malmfälten på Business Arena i Stockholm för att locka byggföretag upp till Norrbotten för att delta i de stora investeringar i byggande som är nödvändiga.
Häromveckan satt USA:s ambassadör i en videokonferens om samarbetet mellan Luleå och Austin, Texas.
"Det var med glädje jag hjälpte till med lanseringen av samarbetet mellan två innovativa och dynamiska städer, Austin, Texas och Luleå, Sverige. Jag har besökt båda städerna, som trots att de inte kunde vara mer geografiskt olika, delar samma spännande, livfulla utveckling", skrev ambassadör Mark F. Brzezinski i sin blogg efter konferensen.
Nyligen skrev Håkan Gergils i sin Innovationsblogg:
"Det som händer i Luleå både imponerar och överraskar. När vi i huvudstaden talar om regionalpolitik sker det ofta med undertonen att det är synd om landsbygden. Luleå visar motsatsen. Det mest spektakulära är nog Facebooks stora datahallar, men mycket annat i utvecklingen gör intryck. Här finns basnäringar, kreativa näringar och ett tekniskt universitet. Både Invånarna och företagarna i Luleå är, enligt mätningar, mycket nöjda med sin region. Till detta kan läggas att Luleå vann årets solliga."
Etableringen av Facebook satte Luleå på världskartan för att använda en sliten klyscha som för en gång skull har täckning.
– Det går inte att säga annat än att Facebooks etablering och investering här blev en viktig vändpunkt för oss, säger Matz Engman, vd för Luleå Näringsliv.
– Men det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att attityden hos våra medborgare har förändrats, säger Matz Engman.
Kommunalrådet Niklas Nordström säger samma sak: