Load up north viktig för branschen

Boden Load up north är redan efter ett år etablerad som en av de viktigaste branschmässorna, enligt de stora utställarna i Boden.

I lördags avslutades Load up north. Det är andra gången maskinmässan i Boden äger rum, men den har redan etablerat sig som Sveriges intressantaste maskinmässa, där de stora tillverkarna premiärvisar sina nya modeller.

Det som gör Load up north stor är dels att alla de stora tillverkarna är representerade, dels att Norrbotten anses vara en högintressant region med alla investeringar och byggprojekt som är på gång.

Swecon som säljer Volvo premiärvisar alla sina nya modeller i Boden. Hela modellprogrammet är uppdaterat på grund av den nya hårdare miljölagstiftningen.

- Det här är en  bra branschmässa. Vi är väldigt nöjda med arrangemanget, säger Ove Meander, Swecons försäljningschef för norra regionen, det vill säga Norrland.

Även Pon Equipment som säljer Caterpillar visar sina nya modeller på mässan i Boden.

- Jättebra mässa som ligger i anslutning till vår renoveringsanläggning här i Boden och med möjlighet för besökarna att prova våra maskiner, säger Kate Boman, marknadskoordinator vid Pon Equipment som säljer Caterpillar och driver Pon Minings renoveringsanläggning i Boden som invigdes i förra veckan.

- Det har gått jättebra. Deltagarna är mycket nöjda och vi har redan flera tusen kvadratmeter bokade till nästa år, säger Bo Sandström, mässgeneral för Load up north.

Visserligen blev antalet besökare något lägre i år,  6.630 mot 7.010 i fjol, men det spelar inte så stor roll, enligt Bo Sandström, eftersom det inte är en allmänhetens mässa, utan en branschmässa, där det viktigaste är att det kommer rätt sorts besökare, och att de viktiga utställarna är på plats. I år deltog 200 företag.

Nytt för i år var också att flera företag använde mässan i sitt rekryteringsarbete.

Arrangörer är Nolia AB och Boden Arena.