Keros ökar på webben

Pajala Keros i Sattajärvi ökar för tionde året i följd. Sedan företaget lanserade sin nya webbshop i våras har försäljningen på webben ökat med 20 procent.

- Vi har haft en stadig ökning de senaste tio åren. Vi har växt lite grand varje år, från fem till elva miljoner kronor. Det är en bra ökningstakt, då hinner vi med anställningar och annat, säger Emma Kero, tredje generationens ägare i familjeföretaget.

Nu har man 8 anställda i Sattajärvi, 15 kilometer söder om Pajala.

I mars lanserade man en ny webbshop, som har fått försäljningen över internet att växa med 20 procent.  Nu sker 30 procent av försäljningen på webben. 60 procent sker via de 200 återförsäljarna i Norden och Europa och på mässor. 10 procent av försäljningen sker i butiken i Sattajärvi.

- Försäljningen i Sattajärvi är stor speciellt på sommaren. Då måste vi ha butiken öppen för turister och hemvändare, säger Emma Kero.

Konkurrensen är stor när det gäller skor och väskor och andra lädervaror. Keros fördel är att man kan berätta var alla råvaror kommer ifrån, att lädret är naturgarvat och att garveri, skomakeri och försäljning sker under samma tak i Sattajärvi.

- Det är en otroligt stor fördel i marknadsföringen. Vi vet varifrån våra varor kommer, säger Emma Kero.

Marknadsföringen sker till största delen på webben och i sociala medier. En mindre del sker i pappersmagasin som Lantliv.

I höst har Keros lanserat två nya färger på sina produkter: mörkt grå och ljusblå.

- Det har slagit riktigt bra ut. Det är kul att det tas emot bra, säger Emma Kero.

Kero Försäljning AB omsätter cirka 11 miljoner kronor.