Schibsted och Reklam365 börjar samarbeta

Luleå Mediekoncernen Schibsted som bland annat ger ut Aftonbladet, börjar samarbeta med Luleåföretaget Reklam365 om annonsförsäljning i Norrbotten. (Uppdaterad)

- Norrbotten är en marknad med stor tillväxt där vi ser ett samarbete med en regional partner som ett spännande alternativ till att starta eget kontor som vi gjort på 14 andra orter i Sverige, säger Frida Kvarnström, försäljningsdirektör lokalt på Schibsted Sales & Inventory.

Samarbetet mellan Schibsted och Reklam365 gäller försäljning till de digitala kanalerna på Aftonbladet, Omni, tv.nu och klart.se. Fokus ligger på försäljning i mobila kanaler, där Schibsted erbjuder träffsäker och kvalitativ geografiskt styrd annonsering ner på kommunnivå.

Det innebär att annonsörer i Norrbotten får helt nya möjligheter att marknadsföra sig lokalt och regionalt, med kanalerna Schibsted och Reklam365 erbjuder. I till exempel Luleå/Boden blir räckvidden totalt 59,6 procent av befolkningen enligt Orvesto.

- Samarbetet med Schibsted gör att vi och våra kunder nu får tillgång till marknadsledande medier för såväl lokal som regional marknad. Med detta framtidssäkrar vi vår medieportfölj samtidigt som vi sannolikt tar en betydande marknadsandel på kort sikt, säger Mikael Lindgren, vd för Reklam365.

Vi blir ännu vassare lokalt då geostyrningstekniken hos Schibsteds medier är helt suverän. Aftonbladet är Sveriges primära nyhetsbärare och i särklass största sajt. Detta faktum i kombination med våra andra medier i portföljen gör att vi blir det självklara alternativet för många reklamköpande företag i Norrbotten, då många av de traditionella medierna tappat effekt under många år redan.

Reklam365 inleder under våren rekrytering av personal för att klara volymökningen.

Reklam365 startades 2012 och säljer reklam i radio och tv, på internet (bland annat Affärer i norr), och i inomhus- och utomhusmiljöer, bland annat på flygplatser. Bolaget har fyra anställda och omsatte 2015 cirka 10 miljoner kronor.