Explore Luleå ska locka utländska besökare

Luleå Explore Luleå är det första företaget som startar som ett resultat av strukturfondsprojektet Destination Capacity Building (DCB). Företaget ska göra Luleå mer lockande och tillgängligt för utländska turister.

Bakom företaget står de två delägarna Pontus Frank och Joakim Leonardson.

Pontus Frank som har arbetat i branschen sedan 2008 med liknande aktiviteter och som konsult åt andra eventföretag. Joakim Leonardson driver Jockes klätterskola och har varit rektor vid Entreprenörsgymnasiet i Luleå.

Företaget har på fyra månader väckt uppmärksamhet hos internationella resebyråer och har redan en förfrågan från brittiska skandinavienspecialisten Taber Holidays inför vintersäsongen 2017.

- Allt har gått väldigt fort. Vi har sedan senhösten utvecklat flera aktiviteter som utgår från stadskärnan, isbanan och den centrumnära naturen. Turer på skidor, långfärdsskridskor, spark, fatbike, segway är några exempel. Vi guidar själva men hyr också in andra lokala eventföretag som har de produkter som vi vill erbjuda och ser till att paketera demsäger Pontus Frank.

Explore Luleå har inlett samarbete med Äventyrsbutiken Hägglunds där Hägglunds tillhandahåller utrustning för dagsturer, och tält och friluftskläder. 

Explore Luleå har startat inom strukturfondsprojektet Destination Capacity Building (DCB) som syftar till att skapa tillväxt inom besöksnäringen. Det kan ske genom att underlätta för små och medelstora företag att hitta fler gäster, utöka sina säsonger, skapa fler säljbara produkter och satsa på nya marknader. Målet är också att möjliggöra nystart av företag.