Krönika: Matz Engman

Digitaliseringen ger oss möjligheter – är vi redo?

Luleå Digitaliseringen serverar stora möjligheter för vår region. Men det är viktigt att vi kraftsamlar för att ta tillvara dem, skriver Matz Engman i veckans krönika.

50.000 deltagare från 160 länder, 4 dagar och stort utbud av föreläsningar, det är Web Summit i Lissabon. Tillsammans med en grupp från Luleå har jag haft förmånen att delta i ett av världens största event med fokus på IT. Intrycken var minst sagt många när jag åter var hemma i Luleå.

Jag tycker att dessa rader från Dagens Industri sammanfattar vårt nuläge på ett bra sätt: ”Idag bygger innovationerna på digitaliseringens möjligheter till ny produktutveckling och en global distribution där leveranstiderna kapats till millisekunder”. Ja, möjligheterna för oss på den globala marknaden är stora. Det gäller bara att vi tar vara på de möjligheter som ges. Hur redo är vi?

I fokus på Web Summit var Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), Artificiell Intelligens (AI) och också självkörande fordon. Det kan låta som framtid men faktum är att framtiden är här. För att få ut så mycket som möjligt av de fyra dagarna gjorde jag en prioritering på följande intresseområden: Smart city, Cloud, Big data, Internet of Things, Social media och såklart eventets prioriterade VR, AR och AI. 

Jag lyssnade till Ambarish Mitra, Vd på företaget Blippar, som hunnit långt med AR applikationer för a-commerce. Detta område förväntas omsätta ca 24 miljarder USD år 2020. Mitra menar att allt ännu inte är digitaliserat och att det fortfarande finns många produkter att utveckla digitalt.

Om företag digitaliserar alla sina produkter till en databas och låter en mobilkamera med AR-mjukvara ”se” i sin omgivning kan värde adderas till produkter och köp kan genomföras utan att behöva landa in på en webbsida. När det gäller marknadsföring idag pratar man ofta om marknadsföring som är ägd, förtjänad och betald. Mitra menar att i en snar framtid kommer det att handla om ägd, förtjänad och databetald marknadsföring. Testa genom att ladda ner Blippar från Apple store och ge dig in i en AR-värld där redan en del produkter finns digitaliserade.

AR inom företag väntas omsätta ca 10 miljarder USD år 2020. Detta område har vi på Luleå Näringsliv tillsammans med Luleå tekniska universitet och spelkompetenser börjat kraftsamla kring. Kan vi få LTU att sätta upp forskning inom AR tillsammans med vår världsledande basindustri kommer detta att kunna ge ett avtryck för att kunna attrahera spelindustrin att etablera sig i vår region. Och vem vet kanske ett och annat nytt a-commerce företag kan skapas?

Det var också intressant att ta del av den revolution VR redan är på väg att göra i spelindustrin. Det kommer att ställas krav på speldesigners att leda spelaren genom spelet när spelaren med sina VR glasögon på kan bege sig in i en tredimensionell spelvärld och kan röra sig ganska fritt. Hur får man spelaren att interagera med spelet? Vilka applikationer kommer vi att kunna se inom andra branscher än spel till exempel sjukvård, rehabilitering av kroppsliga skador, utbildning, industri etc? Möjligheterna är många! 

Artificiell intelligens är också ett område där utvecklingen går fort framåt med datorer/robotar som ser ut som människor och som klarar att identifiera vad en bild föreställer, svara på talade instruktioner och som kan fatta beslut utifrån egen inhämtad information genom egen inlärning.

Att få inblick i vad som är på gång i stora företag, trender på marknaden, takten i utveckling inom IT gör en både matt och exalterad på samma gång. Hur ska vi agera för att hänga med, vad behöver vi göra i vår region, har vi rätt fokus i våra företag, behöver forskning och utbildning utvecklas på universitetet? Jag vet att vi är på rätt väg, men att vi kraftsamlar oss är viktigt i en så trots allt perifer del av världen.

Gruppen som reste tillsammans till Web Summit ska nu träffas för att ha dialog kring alla våra intryck från eventet, nya kontakter och nya insikter för att växla upp investerad tid och pengar och skapa fortsatt tillväxt i Luleåregion. Funderar redan på nästa Web Summit och då vill jag se fler företag, investerare och utställare från Luleåregionen. Allt för att vi ska bli mer än redo för alla möjligheter som digitaliseringen serverar vår region.

Matz Engman, vd för Luleå Näringsliv