Krönika: Tomas Blomster

En höst med utmaningar och spänning

Luleå Hösten är här och det är dags för en nystart och blicka framåt mot de utmaningar vi har framför oss. Om det skriver Företagarnas regionchef Tomas Blomster i höstens första krönika.

September är här och med det är sommaren definitivt över. Men det är ingen anledning att misströsta. Hösten är en chans till nystart, ett tillfälle att utnyttja inspirationen samt energin från semestern och blicka framåt.

Möjligheterna för företagen att växa och utvecklas beror inte bara på företagarna själva – utan också på vilka förutsättningar som ges. I Norrbotten, med stora avstånd, är fungerande kommunikationer av oerhörd vikt. Därför är det mycket oroväckande att se politiska förslag som ytterligare försämrar förbindelserna i landet. 

Den 1 september överlämnades postutredaren Kristina Jonäng sitt betänkande till regeringen, där hon öppnar för lägre ambitioner för postverksamheten: att det offentliga inte längre ska ha ansvar för utdelningen i hela landet samt att övernattsbefordran kan tas bort.

Det råder inget tvivel om att Postnord – tidigare Posten – fungerar mindre bra. Företaget är pressat av den ökade digitala kommunikationen och den ökade konkurrensen bland paketdistributörerna. Men en sänkt ambitionsnivå för Postnord skulle försvåra för alla företag som förlitar sig på snabba leveranser, särskilt på landsbygden, där det inte alltid är lönsamt för flera aktörer att konkurrera om kunderna.

En annan politisk fråga som kan påverka många företag är förslaget om kilometerskatt. Redan i statsminister Stefan Löfvens första regeringsförklaring år 2014 utlovades en vägslitageavgift. Nu är en utredning på väg och är tänkt att presenteras senast den 9 december.

Av det som framkommit ser det ut som att avgiften ska utformas som en kilometerskatt på 24 kronor per mil för tung lastbilstrafik, och det oavsett utsläppsnivå. Åtgärden säljs in som en miljömässig framgång. Men för att miljöskatter ska vara effektiva krävs alternativ som fungerar.

I dagsläget går omkring 80 procent av godstransporterna i Sverige via lastbil. Att leda om godset till järnväg är omöjligt i stora delar av landet. Vidare om skatten fokuserar på den körda sträckan istället för utsläppen, spelar det ingen roll om företagen investerar i toppmoderna miljöbilar. Risken är att kilometerskatten snarare hejdar än snabbar på omställningen till mer miljövänlig teknik, samtidigt som den skulle slå hårt mot företagandet på landsbygden, inte minst i Norrbotten.

Fokus för oss på Företagarna är förstås att verka för goda villkor för företagare i hela landet – och det gör vi bland annat genom att undersöka hur landets företagare ser på framtiden. Den 12 september presenteras årets Småföretagsbarometer, Företagarnas konjunkturenkät där vi i samarbete med Sparbankerna och Swedbank tar reda på och visar hur småföretag över hela Sverige uppfattar det ekonomiska läget och vilka förväntningar de har om den närmaste framtiden.  En rapport som visar möjligheter och förbättringsområden att jobba vidare med. Ett viktigt verktyg för oss alla.

Ett annat spännande datum är den 28 september då vi utser Årets Företagare i Norrbotten. I fjol vann Fällkniven AB från Boden, ett familjeföretag som på dryga trettio år har utvecklats till en av världens främsta knivtillverkare.

Så nu är den stora frågan, vem av årets 11 starka kandidater blir Årets Företagare i Norrbotten och representerar länet i Stockholms Stadshus den 14 oktober? Spänningen är olidlig…. 

Tomas Blomster

Regionchef Företagarna Norrbotten