Möten om turismmarknadsföring

På bilden från vänster: Anna Andersson, Jan Badur, Ami Hovstadius, Gabriel Dorch, Anne Tusveld, Chris Graham Foto: Graeme Richardson

60 turistföretag vässas i veckan

Boden 60 företag inom besöksnäringen i Norrbotten och norra Västerbotten deltar på möten om internationell marknadsföring den här veckan.

Internationella marknadsexperter och återförsäljare på den internationella resemarknaden lär besöksnäringsföretagen mer om hur de ska locka nya och fler besökare från Storbritannien, Tyskland och Nederländerna.

Det sker under tre workshops i marknadskännedom som hålls på tre orter: Arjeplog, Jukkasjärvi och Boden där turnen avslutas under torsdagen på Bodens Business Park.

Marknadsexperterna kommer från Visit Swedens utlandskontor, Nordic Marketing som är en tysk byrå för turismmarknadsföring och Swedish Lapland Visitors Board.

– Storbritannien, Tyskland och Nederländerna är viktiga marknader för destinationen Swedish Lapland och har tillsammans ökat med 94 procent under de senaste fem åren. De internationella besökarna bidrar till en hållbar tillväxt, spenderar mer per gästnatt och stärker tidigare svaga säsonger. För fortsatt tillväxt är det avgörande att följa trenderna på respektive marknad, säger Erica Mattsson, vd Swedish Lapland Visitors Board.

Mötena sker inom samverkansprojektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland som är ett regionalt samverkansprojekt som är finansierat av EU:s strukturfonder, destinationens 16 kommuner, länsstyrelsen i Norrbotten, Norrbottens läns landsting och Region Västerbotten.

Annons