Stora Nolia tappade besökare

Umeå Stora Nolia, som i år hölls i Umeå, tappade besökare både jämfört med mässan i Umeå för två år sedan och jämfört med i Piteå i fjol.

– Vi har tappat cirka 20 procent av besökarna jämfört med förra gången Stora Nolia gick i Umeå och knappt 14 procent mot Piteå i fjol. Däremot känner vi att mässan varit fantastiskt bra och välorganiserad, något utställarna vittnar om. Det har dessutom slagits säljrekord på bred front och ingenting talar för att handeln på mässan minskat på grund av antalet besökare, säger Tommy Abrahamsson,vd på Nolia AB.

Årets mässa i Umeå hade 78.821 besökare. Nu ska man analysera vad som behöver göras för att åter öka den siffran.

– Om det är Ikea-effekten eller något helt annat, vet vi inte. Det vi gör nu är att arbeta på bred front och försöka reda ut varför inte fler besökt mässan och se vad vi ska göra för att lyfta mässan. I det arbetet är det som ändå skönt att veta att organisationen och vårt bemötande får toppbetyg från utställare och besökare, säger Tommy Abrahamsson.