Olofssons bageri investerar fyra miljoner kronor

Överkalix Varumärke, produktsortiment och produktion ses över, lagom till 70-årsjubileum.

I samband med att Olofssons bageri firar 70 år i början av september kommer flera nylanseringar i sortimentet att ske, enligt ett pressmeddelande. Under året görs också flera andra investeringar i varumärke, packlinjer, ugnar och energieffektivisering. Totaltsumman är cirka fyra miljoner kronor. 

– Olofsson Bageri har funnits i 70 år nu. Vi har lärt oss massor och har varit tvungna att ta hårda inriktningsbeslut på vår resa för att kunna hävda oss gentemot främst megastora företag inom brödbranschen. Idag är vi det enda leveransbageriet i Norrbotten. Under 2016 ändrade vi inriktning för vårt strategiarbete och bestämde att öka vårt Utifrån-perspektiv. Både vad gäller styrelsesammansättning och att ta mer hjälp utifrån när det gäller analys,
varumärke, produktutveckling och kommunikation. Det har resulterat i den plan som vi nu investerar för. En röd tråd i satsningen är att svara upp mot ökade kundkrav på miljö och råvaror. Samtidigt ger satsningen energi inom hela företaget som aldrig förr och våra kunder märker av det. 70 år känns nu bara som en början, säger Bengt-Olof Olofsson, vd för Olofssons Bageri, i ett pressmeddelande.