Larsmunk

Kanadensiska filmteamet Hooké spelade under sommaren 2016 in en serie kortfilmer. Foto: Stuart Davis

Swedish Lapland syns stort i New York Times

New York På söndag publiceras artikeln "A Botanist in Swedish Lapland" i tidningen. Marknadsföringsvärdet bedöms vara motsvarande 7,5 miljoner kronor.

Det är författaren och konstnären James Prosek som skrivit artikeln och gjort illustrationerna till artikeln, som redan finns tillgänglig på New York Times webbsida.

Swedish Lapland visitors board uppskattar att en annons med samma exponering skulle kosta omkring 2,5 miljoner kronor att köpa.

– Men egentligen stannar det inte här. Du som konsument är ungefär tre gånger mer benägen ta till dig en artikel i tidningen än en annons. Då är vi uppe i ett värde av 7,5 miljoner, säger Håkan Stenlund, PR-strateg på Swedish Lapland Visitors Board, i ett pressmeddelande. 

Även Jokkmokksföretaget c/o Gerd syns i utländsk press. På söndag publicerar Financial Times en artikel där företaget är med. Samtidigt syns effekter i området av tidigare exponering.

— Förra sommaren hade vi kanadensiska filmteamet Hooké här. De gjorde en serie kortfilmer som sågs av ungefär hundratusen fiskare de första tre veckorna. Men det verkligt intressanta är att två nya turoperatörer bokade 142 fiskeresor hit i år. Och även lågt räknat är det mer än en miljon in i boendeanläggningarna. Så visst ger det resultat i verkliga gäster. Inte bara i att folk skriver bra om vår plats, säger Lars Munk, tillförordnad destinationsstrateg på Heart of Lapland.

Annons
Korneo -620x 320-rekrytering -2
Annons
QHL-380x 512-qhl -vidga -era -vyer