BDX tar över driftsavtal för järnväg.

Luleå/Haparanda BDX tar över driftsavtalet för järnvägssträckorna Luleå–Murjek och Haparandabanan. Det är första gången som ett svenskt privatägt företag får ett uppdrag i liknande storlek.

Totalt är avtalet värt flera hundra miljoner kronor och har i ett första steg inneburit närmare 40 nyanställningar.

– Självklart är det ett utmanande uppdrag både med tanke på det ökade slitaget och med en intensiv trafiksituation. För båda järnvägssträckorna ligger det i vårt uppdrag att utföra besiktningar, förebyggande och avhjälpande underhåll samt vintertjänster, säger Maria Berglund, produktionschef Rail på BDX.

Avtalet börjar gälla från 1 oktober och löper i fem år med möjlig förlängning två år till. Det gäller för sträckorna Luleå–Murjek, 145 km och Haparandabanan (Boden–Haparanda), cirka 160 km. Och det gäller alla teknikområden, det vill säga mark, bana, el, signal och tele (MBEST).