Resekrönika: Daniel Gustafsson

Arctic Game Lab besökte Gamescom i Köln.

Resekrönika Nyligen besökte en delegation från Arctic Game Lab den stora spelmässan i Köln. Daniel Gustafsson beskriver i en resekrönika sina upplevelser från världens största spelmässa med nära en halv miljon besökare, varav en är Angela Merkel med 300 journalister i släptåg.

Kölns största landmärke, Kölnerdomen, är en katedral byggd mellan 1248 och 1880, en byggtid på 632 år. När vi kommer dit med en delegation från norra Sveriges spelbranschsatsning Arctic Game Lab imponeras vi över hantverket. Bygget är verkligen det mäktigaste man kunde åstadkomma på alla fronter.

Köln är numera även känt för spelmässan Gamescom som är världens största i sitt slag med nästan en halv miljon besökare varje år. När vi just promenerat från Kölnerdomen och stiger in på mässan så slås jag av en tanke: att det här är precis lika imponerande som katedralen och det är först när man ser den i verkligheten man förstår hur storslagen den är, trots att man sett bilder på nätet. Att spelindustrin är viktig för Tysklands ekonomi och att målgruppen är viktig i valrörelsen som pågår blir rätt påtagligt när Angela Merkel går förbi med ett pressuppbåd på 300 personer.

På mässan finns över 900 utställare som alla har en vision att bygga superhäftiga spel där man aldrig gör avkall på fantasi, kreativitet och teknisk fulländning. (I många fall verkar det finnas en obegränsad budget också). Man känner glöden i varje monter och man ser att de som demonstrerar sina skapelser är stolta och brinner med passion för hantverket och för att leverera upplevelser till alla fans. Jag säger just fans för att spelföretagen har samma stjärnstatus som våra största artister. Hundratusentals människor i alla åldrar köar likt som till en konsert i timtal för att få fem minuter att testa nya spel och upplevelser.

På mässan hittar man allt ifrån små indiebolag som skrapat ihop till en liten monterplats till de största miljardföretagen som bokat hela mässhallar på 20.000 kvadratmeter för att demonstrera sina mästerverk. Efter att ha sprungit runt och testat spel och hälsat på massor av människor förstår man också att det här är en enda stor familj som driver dessa företag. Speciellt i den svenska delen är det som en stor släktträff och alla älskar verkligen varandras idéer och företag. Känslan av konkurrens är i princip helt frånvarande. Man skakar hand, snackar spelutveckling och delar goda skratt på de stora branschfesterna som hör mässan till.

Sverige har en stark närvaro på mässan och visar upp spel i den absoluta världsklassen. Spelstudios och kluster från till exempel Malmö, Stockholm och Skövde har under många år fått spelbranschen att växa i raketfart. Hur har detta kunna växa i sån fart undrar man? Petri Ahonen, affärsutvecklare på Gothia Science Park svarar lite skämtsamt på den frågan och säger att dom har 13 år av misslyckanden som dom lärt sig av. Svaret är måhända lustigt men det ligger mycket i det.

Vi springer även på Henrik Strandberg som jobbat på det smått legendariska spelföretaget Target Games tillsammans med Arctic Game Labs talesperson Michael Stenmark, och vi alla får en historielektion om hur allt startade med ett gäng superdrivna människor som gjorde brädspel och sedermera blev dataspelsjätten Paradox Entertaiment. Det var så allt började och resten är history säger Henrik. Fortfarande ser man personer från Target Games på många ledande roller i många av de största spelföretagen i Sverige. Henrik har sedan Target Games varit på ledande positioner på bland annat Sega, Atari och numera vd på Largify i Boston.

Man imponeras lätt av spelbranschens miljarder, men hur relaterar allt detta till spelsatsningen i Norrbotten och Västerbotten som just kommit igång? Som jag ser det har stora företag och spelkluster vuxit fram genom några ganska tydliga recept som man förstår när man får höra historierna, och dessa går absolut att upprepa i vilken region eller stad som helst utifrån de unika förutsättningar som finns på alla platser. Sen blir inte allt succéer och ibland kraschar alltihop, men då lär man sig av misstagen och bygger vidare på det. När talanger får göra exakt det de brinner för kommer stordåd att hända förr eller senare. Ihärdigheten kommer löna sig när spelsuccéer börjar dyka upp och hundratals personer kan jobba med spel även i norra Sverige. (5.000 personer jobbar redan i spelbranschen i Sverige)

Under hösten har vi faktiskt flera releaser på gång med norrländsk stämpel och det är en spännande utveckling som pågår som drivs på av extremt drivna människor som utgör Arctic Game Lab. Nästa års Gamescom kommer definitivt innehålla spel producerade under Arctic Game Labs flagg. Utmaningar framöver är bland annat att vaska fram ännu fler talanger eller utbilda nya, hitta de bästa historierna och spelidéerna, få in fler kvinnor i branschen och att lösa bra finansiering för startups. Att bygga spel tar tid och finansieringen under denna tid är en av de svåraste utmaningarna. Men om man kunde bygga kölnerdomen i 632 år utan att tappa glöden så känns en norrländsk spelbransch förhållandevis enkel att bygga.

Vad skulle det betyda för till exempel Piteå om vi hade spelföretag som omsätter miljardbelopp eller hade hundratals underleverantörer till större företag? De första grundstenarna i vår norrländska spelbransch-katedral är redan lagda, nu bygger vi på höjden och bredden med en långsiktig plan.

Daniel Gustafsson

Affärsutvecklare på Piteå Science Park och ansvarig för Arctic Game Lab i Piteå.