Coop utsett till Sveriges mest hållbara varumärke

Luleå Coop har utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index.

Drygt 16.000 konsumenter har deltagit i Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.

- Coop har under lång tid fokuserat på hållbarhet, inte minst i dialogen med sina kunder. Vinsten är ett bevis på att arbetet med klimat, köttkonsumtion och ekologi har nått fram till konsumenten, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Coop har Sveriges största sortiment av ekologiska och miljömärkta varor och är störst i branschen på ekologiska varor med en försäljningsandel på 10,1 procent. Coop har varit med i undersökningen Sustainable Brand Index sedan starten 2011 och har sedan dess placerat sig bland de fem bästa varje år. 

- Vilken toppnotering för oss! Samhällsansvar och hållbarhet finns i vårt DNA sedan kooperationen grundades 1899 och tack vare det har vi en ledande position i branschen vad gäller hållbarhet. Vi skickar ett extra tack till alla kunder och medlemmar som har gjort detta möjligt, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.